از دیزین تا خلخال!

ایران با داشتن ارتفاعات وسیع و دو رشته کوه پهناور البرز و زاگرس که در طول زمستان برفگیر هستند، می‌تواند بستری برای توسعه گردشگری زمستانی باشد.

ایران با داشتن ارتفاعات وسیع و دو رشته کوه پهناور البرز و زاگرس که در طول زمستان برفگیر هستند، می‌تواند بستری برای توسعه گردشگری زمستانی باشد.
کوه‌هایی با چشم‌اندازهای طبیعی و جنگل‌هایی با مناظر بسیار جذاب برای توریسم زمستانی که گسترش این رشته کوه‌ها در استان‌های مختلف اغلب آنها دارای میراث فرهنگی و جاذبه‌های توریستی دیگری هم هستند که گردشگری را تبدیل به صنعتی برای تمام فصول در ایران خواهد کرد. در ایران ۱۶ پیست اسکی دراستان‌های مختلف وجود دارد که تنها ۳ مورد از آنها دارای امکانات رفاهی و اقامتی است. دیزین مهم‌ترین پیست اسکی ایران و منطقه خاورمیانه است که در شمال تهران واقع و اولین پیستی است که از طرف فدراسیون جهانی اسکی برای برگزاری مسابقات رسمی شناخته شده است. مدت زمان استفاده از پیست اسکی دیزین از اوایل آذر ماه تا اواسط اردیبهشت ماه برآورد می‌شود. این پیست دارای ۲ هتل و۲۴ رستوران است و ۱۹ کلبه دارد. در سال ۷۲ اسکی روی چمن به این پیست اضافه شده است.
پیست شمشک نیز ۲ هتل و ۴ رستوران دارد. همچنین پیست توچال یکی از پیست‌هایی است که تاکنون چندین بازی بین‌المللی در آن اجرا شده؛ با امکاناتی نظیر یک هتل و ۲ رستوران. پیست اسکی خلخال دراردبیل نیز یکی از مهم‌ترین پیست‌ها است که با برخورداری از مناظر بکر طبیعی و جنگلی و همچنین با برگزاری جشنواره‌های زمستانی می‌تواند علاقه‌مندان بسیاری را به این منطقه بکشاند. پیست تاریک دره همدان هم یکی از منحصر به فردترین پیست‌های ایران است. در حال حاضر امکانات رفاهی این پیست احداث یک هتل ۴ طبقه است که یک طبقه آن تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.
به دلیل نوع برفی که در ایران وجود دارد و همچنین ارتفاع و مدت ماندگاری، برف‌های ایرانی مورد استقبال اسکی‌بازان دنیا قرار گرفته است. پیست‌های اسکی سایر کشورها به دلیل رطوبت بالا بیشتر از برف و یخ تشکیل شده است، اما کمبود رطوبت در پیست‌های ایرانی باعث شده تا نوع برف در آنها پودری و اسکی روی آنها لذت بخش‌تر باشد. همه ساله توریست‌های بسیاری از کشورهای اتریش، روسیه، فنلاند، نروژ، آلمان و... به ایران می‌آیند. با وجود شرایط اقلیمی مطلوب در ایران، کمبود امکانات تفریحی و اقامتی باعث شده ما نتوانیم از این توریسم بهره مناسب را ببریم.