آسیب‌های اجتماعی در کمین کودکان ایرانی

مثل سنگ‌ریزه‌های کوچک مسیر رود، هر روز کنار یکدیگر جمع می‌شوند و اگر فکری به حالشان نشود، یک روز به خودتان می‌آیید و می‌بینید که صخره‌ای بزرگ، جلوی حرکت و جوشش آب روان را گرفته است.

مثل سنگ‌ریزه‌های کوچک مسیر رود، هر روز کنار یکدیگر جمع می‌شوند و اگر فکری به حالشان نشود، یک روز به خودتان می‌آیید و می‌بینید که صخره‌ای بزرگ، جلوی حرکت و جوشش آب روان را گرفته است.

زخم های دوران کودکی هم مثل همان سنگریزه ها هستند که رفته رفته جمع شده و بعدها در سنین بزرگسالی به عقده ای بزرگ مبدل می شوند البته شاید گمان کنیم که این زخم های روحی و روانی با بالغ شدن از یادمان می رود و برای همیشه به فراموشی سپرده می شود، اما به اعتقاد اغلب روان شناسان، هیچ آسیب روانی در هیچ دوره سنی از ذهن انسان پاک نمی شود و حتی اگر عمق مشکلات تلنبار شده، گسترده تر از ظرفیت ذهن انسان باشد، عواقب ناگوار این آسیب های دوران کودکی، دیر یا زود به سراغ آن فرد بالغ خواهد آمد.

همه اینها را گفتیم تا بگوییم هم اکنون ۲۴ درصد از کودکان این سرزمین، هر روز با این سنگ ریزه های روحی و روانی دست و پنجه نرم می کنند و دچار اختلال در رشد عاطفی و اجتماعی هستند.

این آمارها هم نه از سوی منتقدان، بلکه روز گذشته از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است.

به گفته رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، همچنان ۱۸ درصد والدین به خشونت و تنبیه کودکان اعتقاد دارند و همین اعتقاد برخی خانواده ها به استفاده از خشونت علیه کودک، دلیل روشنی است که چرا ۲۴ درصد از کودکان ایرانی با آسیب روانی رشد می کنند.

همچنین وقتی از هر چهار کودک ایرانی، حدود یک نفر با اختلال عاطفی و اجتماعی به بزرگسالی می رسد، بدیهی است که نباید انتظار داشت این کودکان که قرار است آینده کشور را بسازند، در بزرگسالی به یک شخصیت روحی متعادل دست پیدا کنند.

حتی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی نیز معتقد است که بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کودکان ایرانی، اصلا فرصت رسیدن به تکامل مطلوب را ندارند.

مجموع این اطلاعات تامل برانگیز بروشنی حکایت از این دارد که همچنان نهادهای فرهنگ ساز نتوانسته اند دین خود را به کودکان ایرانی ادا کنند؛ در حالی که می شود با آموزش خانواده ها، توجه به سلامت روانی و اجتماعی کودکان و اطلاع رسانی درباره حقوق کودک، دنیای شیرین تری را برای کودکان امروز و بزرگسالان فردا فراهم کرد.

امین جلالوند