«سِر» در صدر

پر افتخارترین مربی فوتبال جزیره، مردی که در لحظه‌های اضطراب، خون توی صورتش پخش می‌شد و آدامسش را با خشونت بیشتری می‌جوید، کسی که جام‌ها را یکی پس از دیگری درو کرد و موفق شد رکورد جاودانه و دست نیافتنی ۲۷ سال مربیگری در یک تیم آن هم در عالی‌ترین سطح فوتبال دنیا را از آن خود کند.

پر افتخارترین مربی فوتبال جزیره، مردی که در لحظه‌های اضطراب، خون توی صورتش پخش می‌شد و آدامسش را با خشونت بیشتری می‌جوید، کسی که جام‌ها را یکی پس از دیگری درو کرد و موفق شد رکورد جاودانه و دست نیافتنی ۲۷ سال مربیگری در یک تیم آن هم در عالی‌ترین سطح فوتبال دنیا را از آن خود کند.

درست حدس زدید، از «سر الکس فرگوسن» صحبت می کنیم. مردی که با کوله باری از افتخارات در سال ۱۹۸۶ از اسکاتلند به لیگ برتر آمد و تا همین امسال سکان هدایت شیاطین سرخ اولد ترافورد را برعهده داشت.

الکس فرگوسن موفق ترین مربی تاریخ بریتانیا، با کسب ۴۹ جام در دوران مربیگری و کسب ۳۸ جام متعدد با منچستر یونایتد، نام خود را در تاریخ فوتبال جاودانه کرد.

نسل های مختلف بازی های تیم فرگوسن را خوب به یاد دارند. تیم منچستر در دوران او به اوج قدرت خود دست یافت.

در واقع فرگوسن تیم هایی را به میدان می فرستاد که امروز حتی رقیبان فرگوسن هم به تمجید از او می پردازند. جدای از کسب جام های مختلف با یونایتد، سر الکس شاگردان بسیاری را هم به فوتبال حرفه ای جهان تحویل داد.

بازیکنانی چون دیوید بکهام، پل اسکولز، رایان گیگز، روی کین، ریو فردیناند، یاپ استام و پیتر اشمایکل بازیکنان بزرگی بودند که روزهای اوج خود را با لباس سرخ شهر منچستر گذراندند.

روزی که فرگوسن به طور ناگهانی از فوتبال خداحافظی کرد، بیشتر شبکه های خبری انگلستان و جهان این خبر را تیتر اصلی اخبار خود قرار دادند و خیل عظیمی از پیام ها بابت خداحافظی او روانه شد؛ از رقیبان گرفته تا شاگردان قدیمی، از ریاست یوفا و فیفا تا نخست وزیر وقت بریتانیا و همه این ها نشان از جایگاه او دارد. فرگوسن هنوز هم به پیشتازی خود ادامه می دهد.

این بار در نه مستطیل سبز، بلکه در بازار نشر. چرا که کتاب زندگینامه آلکس فرگوسن برای دومین هفته موفق به فروشی میلیون پوندی شد و در راس فهرست پرفروش های بریتانیا جا خوش کرد. این کتاب با فروشی چندین برابر کتاب رده دوم جدول پرفروش های بریتانیا در صدر قرار گرفته، به طوری که فروشی چهار برابر کتاب دوم جدول داشته است.

این کتاب موفق شده تا نام خود را به عنوان سریع ترین کتاب غیرداستانی از نظر فروش از سال ۱۹۹۸ تاکنون نیز به جای بگذارد.

این رکورد تاکنون در اختیار کتاب «چطور آشپزی کنیم: کتاب دوم» نوشته دیلیا اسمیت بود. با این حال سر آلکس فرگوسن هنوز آرزوی بزرگ تری دارد و آن این است که موفق شود کتاب خاطرات ورزشی دیوید بکهام را که رکورددار فروش در تاریخ کتاب های ورزشی است، پشت سر بگذارد.

کتاب خاطرات فرگوسن به دلیل مباحث مناقشه برانگیزی که در آن مطرح شده و مباحثی که او برای کار مربیگری اش با چهره هایی چون دیوید بکهام، روی کین و وین رونی داشته، با توجه زیاد رسانه ها روبه رو شده است.

انتشار کتاب خاطرات فرگوسن و فروش بالای کتاب او نشان می دهد خاطره نویسی از جذاب ترین گونه های ادبی است که مخاطبان بسیاری هم دارد؛ گونه ای که هنوز ما در کشورمان از ظرفیت های آن بدرستی بهره نبرده ایم.

سجاد روشنی