شاخص کل بورس چیست؟

این روزها زیاد درباره بورس و شاخص‌های آن بویژه شاخص کل می‌خوانیم و می‌شنویم. این‌که شاخص کل چقدر بالا رفت یا چقدر افت کرد، کانون توجه بسیاری از شهروندان است.

این روزها زیاد درباره بورس و شاخص‌های آن بویژه شاخص کل می‌خوانیم و می‌شنویم. این‌که شاخص کل چقدر بالا رفت یا چقدر افت کرد، کانون توجه بسیاری از شهروندان است.

با این حال شاید خیلی افراد ندانند اصولا شاخص کل بورس چیست، چه چیزی را نشان می دهد و چه کارکردی دارد؛ در این سطور مختصر تلاش شده تا پاسخی به این سوال بدهیم:

شاخص در مفهوم کلی، معیاری است که بر اساس آن می توان یک موضع یا روند را تشخیص داد.

در بورس یا بازار سرمایه هم، شاخص ها، معیارهای مهمی است که با بررسی و تحلیل آنها می توان وضع گذشته و حال بورس را از جنبه های مختلف، ارزیابی و حتی روند آینده بورس را پیش بینی کرد.

شاخص کل که به آن شاخص قیمت و بازده نقدی هم می گویند، مهم ترین شاخص بورس است. این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.

به بیان ساده تر، تغییرات شاخص کل بیانگر میانگین بازدهی سرمایه گذاران در بورس است.

بازدهی سرمایه گذاران در بورس از دو طریق به دست می آید: اول دریافت سود نقدی سالانه سهام از سوی شرکت یا سازمانی که سهام را منتشر کرده است و دوم، تغییر قیمت سهم در طول دوره سرمایه گذاری.

برای مثال، فردی را در نظر بگیرید که سهام شرکت الف را در ابتدای سال با قیمت ۱۵۰ تومان خریداری می کند. اگر قیمت سهام این فرد در پایان سال به ۱۸۰ تومان افزایش یابد و شرکت در پایان سال نیز ۱۵ تومان به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم توزیع کند، این فرد در مجموع ۴۵ تومان سود از محل افزایش قیمت سهم و دریافت سود نقدی به دست آورده است.

بنابراین، بازدهی وی در پایان سال ۳۰ درصد خواهد بود، زیرا سرمایه وی از ۱۵۰ تومان به ۱۹۵ تومان افزایش یافته است.

شاخص کل بورس نشانگر متوسط تغییر این ارقام به طور روزانه است که افراد با نگاه به آن در تداوم قطع سرمایه گذاری خود در بورس تصمیم می گیرند.

با این حال خرید و فروش سهام در بورس فقط از طریق تحلیل این شاخص انجام نمی شود و شرایط کلی صاحب سهم همراه وضع داخلی و خارجی کشور و ده ها عامل دیگر در آن تاثیرگذار است.