صرع، دارو، شیردهی

معمولا در بیماران مبتلا به صرع یا در درمان و کنترل تشنج در بیماری‌های مشابه آن، درصورتی که از یک دارو استفاده شود، خانم می‌تواند به شیر‌دهی خود ادامه دهد

معمولا در بیماران مبتلا به صرع یا در درمان و کنترل تشنج در بیماری‌های مشابه آن، درصورتی که از یک دارو استفاده شود، خانم می‌تواند به شیر‌دهی خود ادامه دهد اما در درمان‌های ترکیبی -یعنی در مواردی که بیمار بیش ‌از یک دارو مصرف می‌کند- مشورت با متخصص ضروری است. در این حالت تمام نوزادان از نظر خواب‌آلودگی، مشکل‌های تغذیه‌ای، وزن‌گیری مناسب و منحنی رشد باید بررسی شوند.

داروهای ضدصرع جدیدتر مانند لاموتریژین که وارد شیرمادر می‏شود، غلظت سرمی بالایی در نوزاد ایجاد می‌کند و احتمال تجمع دارو در بدن وی وجود دارد. برای دقت بیشتر می‌توان غلظت سرمی دارو را هم اندازه ‌گرفت. اگر مسمومیت دارویی در نوزاد بروز کند، می‌توان همزمان از شیرخشک استفاده کرد یا حتی نوزاد را کاملا از شیرمادر گرفت.

در مورد شما که ۱۵ سال سابقه مصرف دارو دارید، احتمال دارد پزشک معالجتان با توجه به شرایط و توالی حملات صرع یا تشنج بتواند با تعدیل مقدار مصرف دارو یا استفاده از داروهایی که کمتر در شیرمادر وارد می‌شوند، روشی را انتخاب کند که نوزادتان از شیرمادر محروم نشود.

بیشتر پزشکان به عنوان اولویت مهم سعی می‌کنند داروهای مادر را طوری تنظیم کنند که ضمن حفظ سلامت مادر نوزادش هم از شیر او و فواید بی‌شمارش بهره ببرد. حتما با پزشک مشورت کنید، چون بعضی از منابع داروسازی هستند که حتی استفاده از یک دارو مثل کاربامازپین را همزمان با شیردهی توصیه نمی‌کنند و می‌گویند یا دارو یا شیردهی باید قطع شود.

دکتر شهاب‌الدین جنیدی‌جعفری/داروساز و عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران