تالاسمی و بهترین روش پیشگیری از بارداری

برای خانم‌هایی که برای تالاسمی یا هر کم‌خونی‌ دیگری تحت‌درمان هستید، هیچ ضرری در استفاده از قرص ضدبارداری گزارش نشده است.

برای خانم‌هایی که برای تالاسمی یا هر کم‌خونی‌ دیگری تحت‌درمان هستید، هیچ ضرری در استفاده از قرص ضدبارداری گزارش نشده است. حتی در استفاده از آمپول‌های ۱ ماهه و ۳ ماهه هم که اثربخشی و عملکرد مشابه قرص دارند، نه‌تنها منعی وجود ندارد بلکه در کم‌خونی‌های فقرآهن، کم‌خونی داسی‌شکل و تالاسمی به دلیل ماهیت این آمپول‌ها منفعت بزرگی هم به مصرف‌کنندگان می‌رسد چون باعث کاهش خونریزی در دوره عادت‌ماهیانه و حتی در مواردی قطع آن می‌شود که این کاهش از دست دادن خون، در افراد کم‌خون مهم است. حتی انتخاب روش آی‌یو‌دی هم برای شما بلامانع است و تصور برخی خانم‌ها درباره اینکه آی‌یو‌دی باعث به وجود آمدن کم‌خونی یا تشدید آن می‌شود، اشتباه است.

البته همه خانم‌ها باید واقعا به دنبال شناسایی و درمان علل کم‌خونی خود باشند نه اینکه با نسبت دادن آن به چیزهای بی‌ربط باورهای غلط را در ذهن مردم پدید آورند.

برای زوجهای تازه ازدواج‌کرده‌، روش دیگری که البته مردانه است، توصیه می‌کنم؛ کاندوم، تنها روشی است که برای همه افراد، با هر بیماری‌ای که دارند و با هر دارویی که مصرف می‌کنند، بلامانع است. کاندوم علاوه بر تاثیر زیاد، دو منظوره است، یعنی هم خاصیت پیشگیری از بارداری دارد و هم پیشگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی.

نکته آخر درباره خانم‌های مبتلا به کم‌خونی است که تعداد بچه‌هایشان کافی است و قصد دارند لوله‌هایشان را ببندند. این کار حتما باید در بیمارستان و تحت‌نظر متخصص بیهوشی، متخصص زنان یا جراح انجام شود و در این صورت جای نگرانی وجود نخواهدداشت. طبیعتا در صورت ابتلای خانم به کم‌خونی شدید این جراحی تا بهبود به تعویق می‌افتد اما بستن لوله‌ آقایان مبتلا به کم‌خونی، عملی سرپایی است و امروزه با روش‌های جدید حتی بدون ریختن قطره‌ای خون امکان‌پذیر است.

دکتر اعظم‌السادات موسوی
متخصص زنان و نازایی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران