تو مسوول گلت هستی

خیلی از افراد دوست دارند در منزل یا حتی محل کار خود، از گلی نگهداری کنند و حس می‌کنند این گلدان به آنها آرامش‌خاطر می‌دهد...

خیلی از افراد دوست دارند در منزل یا حتی محل کار خود، از گلی نگهداری کنند و حس می‌کنند این گلدان به آنها آرامش‌خاطر می‌دهد...

این حس، حس درستی است چون به‌طور کلی،‌ گل و گیاه و حتی درختان بزرگ یا درختچه‌های کوچک خانگی می‌توانند تاثیر بسیار مثبتی بر روان ما انسان‌ها داشته باشند. از سوی دیگر، هرچه اعتقاد به ایجاد آرامش و حس شادی با نگریستن به گل و گیاه بیشتر باشد، بار روانی مثبتی که در صورت نظر انداختن به گل و گلدان ایجاد می‌شود، عمیق‌تر و بیشتر خواهد بود. به‌ عبارت ساده‌تر، افرادی که معتقدند گل و گیاه باعث تقویت روحیه و ایجاد حس شادابی و نشاط می‌شود، آرامش روانی و نشاط بیشتری با نگهداری از گل و گیاه یا دیدن گل‌ها و گیاهان طبیعی پیدا می‌کنند.


ظرافت و رنگ‌های گل‌ها و گیاهان می‌توانند اثر روانی بسیار مثبتی بر اعصاب ما داشته باشند. تنوع گل‌های مختلف، آثار مثبت متفاوتی بر روان ما دارد. مثلا تاثیر روانی گل رز قرمز با اثر روانی یک گلدان گیاه سبز، تفاوت دارد. بر اساس روان‌شناسی رنگ‌ها، هر گل و گیاهی با هر رنگی می‌تواند نوعی تاثیر خاص بر روان داشته باشد. به‌عنوان مثال، گیاهانی با رنگ سبز باعث ایجاد نوعی شادابی و آرامش در اعماق جسم و جان آدمی می‌شوند. گل‌ها و گیاهان قرمزرنگ هم می‌توانند شور، شعف، گرما و هیجان زیادی را به تمام افراد، به‌خصوص در روزهای سرد، ابری و بارانی سال هدیه دهند. گل و گیاهان نارنجی هم که ترکیبی از زرد و قرمز هستند، حس شادی فراوانی برای بیننده ایجاد می‌کنند. با این حساب می‌توان ادعا کرد که رابطه مستقیم و معناداری بین آرامش روانی افراد و وجود گل و گیاه در خانه وجود دارد که این رابطه می‌تواند به ارتقای سلامت روانی و آرامش افراد خانواده، کمک کند.

● لذت بردن از گل و گیاه، امری فرهنگی است

نگهداری و لذت بردن از گل و گلدان، به فرهنگ هم بستگی دارد. از گذشته‌های بسیار دور، آرامش یافتن با رفتن به باغ و بستان یا نگهداری از گل و گیاه در فرهنگ ما امری پسندیده بوده و بر آن تاکید بسیار زیادی شده است. شاید به همین دلیل هم باشد که ما ایرانی‌ها از بودن در طبیعت یا نگهداری و رسیدگی به گل و گیاهان خانگی، لذت فراوانی می‌بریم. ما از نظر فرهنگی، این مساله را پذیرفته‌ایم که گل‌ها و گیاهان می‌توانند باعث آرامش روانی و تمدد اعصابمان بشوند. پس نقش فرهنگ در پذیرش حس آرامش ناشی از تماشا و نگهداری گل‌ها و گیاهان، بسیار موثر است.


● کاکتوس هم بی‌اثر نیست

نگریستن یا نگهداری از برخی از گل‌ها و گیاهان مانند گیاه کاکتوس، گاهی اثر روانی خاصی ندارد. در حالی که در مواردی، رابطه معناداری بین افرادی که کاکتوس در خانه نگهداری می‌کنند و گیاه آنها ایجاد می‌شود. یعنی همین که فرد حس می‌کند وظیفه نگهداری از یک موجود زنده به گردنش افتاده و می‌تواند هر روز با نگهداری مناسب و آب دادن به این گیاه باعث رشد و شکوفایی‌اش شود، ناخودآگاه از نظر روانی حس خوب و مثبتی در ذهنش ایجاد می‌شود که این حس می‌تواند آرامش خاصی به او بدهد. در نهایت اینکه باور، نگرش، تفکر و اعتقاد ما به گل‌ها و گیاهان، می‌تواند باعث ایجاد حس خوب و مثبتی نسبت به آنها بشود.

دکتر پرویز رزاقی
روان‌شناس، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
تو مسوول گلت هستی*
* جمله‌ای از کتاب شازده کوچولو؛ آنتوان دوسنت اگزوپری