معمای زنان؛ کار یا خانواده؟

«اگر می‌خواهی خانواده داشته باشی، باید بتوانی یک خانواده تشکیل دهی... و هنوز هم شغل مورد علاقه خودت را داشته باشی».همیشه میان کار و خانواده تناسبی برقرار است.

«اگر می‌خواهی خانواده داشته باشی، باید بتوانی یک خانواده تشکیل دهی... و هنوز هم شغل مورد علاقه خودت را داشته باشی».همیشه میان کار و خانواده تناسبی برقرار است.
این تناسب برای زنان اثر دوبرابری دارد.وقتی «آن ماری اسلاتر» مدیر سابق برنامه‌ریزی سیاسی در وزارت خارجه ایالات متحده جمله داخل گیومه را در مجله آتلانتیک نوشت، بحث جهانی داغی میان فمنیست‌ها، پست فمنیست‌ها، پست پست فمنیست‌ها و ... ایجاد کرد. اینک، با انتشار کتاب پرفروش «شریل سندبرگ» کارمند ارشد اجرایی فیس بوک، بار دیگر تعادل میان زندگی و کار زنان به اولویت اول جامعه آمریکا
بدل شده است.
اسلاتر و سندبرگ از زوایای متفاوتی به این مشکل پرداخته اند؛پیش از این، روی موانع ایجاد شده توسط محیط‌های کاری غیر منعطف تمرکز می‌شد، در حالی که بعدا بر موانع داخلی زنان مانند عدم اعتماد به نفس آنان تاکید شد، اما اسلاتر و سندبرگ احتمالا بر سر هدف غایی تری توافق دارند: جهانی که در آن زنان «نیمی از کشورها و شرکت‌های ما» را اداره می‌کنند و مردان «نیمی از خانه‌هایمان» را.
اما هیچ یک از این دو به این سوال‌ کلیدی پاسخ نمی‌دهند: آیا این دیدگاه حتی در قلمرو امکان می‌گنجد؟برخی آمریکایی‌ها دوست دارند اینچنین فکر کنند و تمایل دارند برای یافتن راه‌های‌ معمای دوگانه کار- خانواده به اقیانوس خیره شوند. بررسی اینکه چرا آنها امید را در خارج از مرزها و در گوشه‌های لیبرال‌تر اروپا و در میان نوآوران مترقی هر مکانی جست‌وجو‌ می‌کنند، آسان است.
آمریکایی‌ها به شدت به آزمون راه‌حل‌های فدرالی برای موضوع‌های اجتماعی بی‌علاقه هستند و به هر قیمتی، شکست در ایجاد هر نوع آرمان شهر ظاهرا در انتهای لیست شکایت‌های آنان قرار دارد. در عوض، اتحادیه اروپا اعلام کرده است که یک اجماع بر سر عهدنامه‌ها، توافق‌ها، گزارش‌ها، داده‌های نظارتی و اهداف از ابتدای تاسیسش، همه در خدمت تحقق دیدگاه سندبرگ هستند.
وقتی نوبت به اعلام اقدام‌های رسمی برای پیشرفت زنان می‌رسد، حقیقت گفته می‌شود؛ با وجود این، حتی بدترین کاندیداها – افغانستان، روآندا و قرقیزستان و شماری از کشورهایی که هم اینک از سهمیه مختص توانمندسازی زنان استفاده می‌کنند- ظاهرا به تدریج از ایالات متحده پیشی گرفته‌اند. اما اینجا چیزی وجود دارد که انسان‌های ضعیف‌النفس و برخی افراد دیگر باید درباره آن تعمق کنند: هر جای زمین – از جمله در کشورهای اسکاندیناوی که تقریبا هر کاری از جمله هورمون درمانی اجباری را با هدف تعادل بخشی به قدرت جنسیت‌ها انجام داده‌اند- مادرها والدین موظف به انجام امور کودکان و خانواده قلمداد می‌شوند، در حالی که مردان رتبه‌های برتر جهان کسب و کار را به خود اختصاص می‌دهند. محدودیت‌های فراوانی برای آنچه دولت‌ها می‌توانند برای ایجاد برابری جنسیتی انجام دهند، وجود دارند.

مترجم: معزالدین‌خیرآباد