تعویق تحریم‌ها

با روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور منتخب ملت به نظر می‌رسد مخالفت با تشدید تحریم‌ها و سیاست مقابله‌جویی با ایران در غرب در حال افزایش است.

با روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور منتخب ملت به نظر می‌رسد مخالفت با تشدید تحریم‌ها و سیاست مقابله‌جویی با ایران در غرب در حال افزایش است.

پس از آنکه ۲۹ مقام سابق دولتی از اوباما خواستند که با ایران وارد مذاکرات مستقیم شود، در تازه‌ترین اقدام بیش از ۱۳۰ عضو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا نیز نامه‌ای را امضا کردند که از باراک اوباما می‌خواهد به دنبال انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رییس‌جمهور ایران، جهت پیشبرد فرصت‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک با ایران تلاش کند. آنها در این نامه به اوباما گوشزد کردند که انتخاب روحانی فرصتی واقعی برای پیشرفت در مسیر توافقی قابل اجرا است و با توجه به خطراتی که متوجه آمریکا، اسرائیل و جامعه بین‌المللی است، عدم استفاده از فرصت «روحانی» اشتباه محسوب می‌شود. پس از این نامه بود که در اقدامی دیگر، روزنامه «واشنگتن پست» از سنت‌شکنی خارق‌العاده اعضای کنگره آمریکا خبر داد. آنها طرح سالانه تشدید تحریم‌ها علیه ایران را این بار به کاخ سفید نفرستادند. آنها گفته‌اند که «طرح سالانه تحریم‌ها آماده نشده و حتی اگر برای سال جاری آماده شود، زودتر از ماه اکتبر این کار انجام نخواهد شد.» کنگره، تابستان هر سال طرحی قانونی به کاخ سفید می‌فرستد که هدفش تشدید تحریم‌های ایران است. همزمان اخباری مبنی بر احتمال مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ از سوی معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا مطرح شده است. اخباری که همگی فضای مثبتی در فضای سیاست خارجی با روی کار آمدن حسن روحانی ترسیم می‌کنند.