قلدری خواهرو برادری، عامل افسردگی قربانی

همه کودکان ممکن است زمانی زیر فشار زورگویی خواهر یا برادر خود قرار بگیرند و به نظر می‌رسد این بخشی از دوره رشد و تکامل کودکان است و گریزی از آن نیست.

همه کودکان ممکن است زمانی زیر فشار زورگویی خواهر یا برادر خود قرار بگیرند و به نظر می‌رسد این بخشی از دوره رشد و تکامل کودکان است و گریزی از آن نیست. اما محققان به تازگی اعلام کرده اند همین زورگوییهای خواهر برادرانه هم می‌تواند موجب افسردگی و اضطراب درگروهی از کودکان شود. آنها متوجه شدند کودکانی که جسمی و کلامی مورد ظلم برادر یا خواهرشان واقع شده بودند نمرات بیشتری در آزمونهای اندازه گیری اضطراب و افسردگی کسب کرده بودند. این زورگویی‌ها می‌تواند به شکل کتک زدن، فحش دادن و اسم گذاری، برداشتن وسایل و خراب کردن عمدی آن باشد.

اگر چه به طور کلی به نظر می‌رسد میزان تحمل کودکان با این مشاجرات خواهر و برادری بالا تر می‌رود و باعث می‌شود در برخوردهای اجتماعی و دنیای بزرگتر با این تجربیات، بهتر عمل کنند. اما با این حال متخصصان معتقدند نباید والدین اجازه دهند کودکان آنها بدون نظارت هر بلایی می‌خواهند سر هم دیگر بیاورند. به کودکانتان بفهمانید که شما هرگز قلدری آنها نسبت به هم را تاب نمی‌آورید. به شکلی که اگر در غیاب شما یکی از فرزندانتان دیگری را اذیت کرد، فرزند مطلوم جرات کمک خواستن از شما و بیان مشکلش را داشته باشد. اما نداشتن راه فرار و چاره موجب اظطراب و اافسردگی در کودک می‌شود.