درمان سوءظن و بدبینی

با رجوع به احادیث گرانسنگ حضرات معصومین علیهم السلام و با توجه به راهنمایی های اساتید اخلاق به این نتیجه می‌رسیم که بهترین کار وارد نشدن در منطقه‌های ممنوعه است ازجمله این منطقه‌های ممنوعه جاهایی می‌باشد که ما علم نداریم و صرفاً توهم و ظن و گمان می‌باشد.

با رجوع به احادیث گرانسنگ حضرات معصومین علیهم السلام و با توجه به راهنمایی های اساتید اخلاق به این نتیجه می‌رسیم که بهترین کار وارد نشدن در منطقه‌های ممنوعه است ازجمله این منطقه‌های ممنوعه جاهایی می‌باشد که ما علم نداریم و صرفاً توهم و ظن و گمان می‌باشد.شاید مهمترین اثر سوئی که این رفتار غیراخلاقی در پی دارد از بین رفتن رضایت خداوند عزیز از کردار ماست. به دست آوردن رضایت الهی یکی از آرزوهای اولیا و مقربان درگاه الهی و شاید اصلی‌ترین هدف زندگی خوبان خداست. خداوند عزیز به صراحت بیان نموده که از این رفتار غیر اخلاقی خشنود نیست چرا که از آن نهی فرموده است. وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُۆادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْۆُلاً: از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسئولند (سوره مبارکه اسراء آیه ۳۶) از طرفی در صورت داخل شدن در اموری که ما از حقیقت و واقعیت آن اطلاع نداریم کاری را که یقین به بدی آن نداریم به بدی حمل نکنیم . در این خصوص سخن گوهربار امام صادق علیه السلام که از امام متقیان علی علیه السلام نقل فرموده اند رابه نقل از کتاب ارزشمند اصول کافی بیان می‌کنیم. امام جعفر صادق(ع) از حضرت علی(ع) چنین روایت کرده است: ضع امر اخیک علی احسنه حتی یاتیک ما یغلبک منه و لا تظنن بکلمه خرجت من اخیک سوءا و انت تجد لها غی الخیر مهملا: رفتار برادرت را بر بهترین وجه قرار بده تا جایی که اطمینان به بدی آن نداری و درباره سخنی که از دهان او درآمده گمان بد نکن تا آنجا که راهی برای نیکو پنداشتن آن وجود دارد (کلینی:کافی-ج۲- ص۳۶۲).