روستای فیلبند

روستایی از توابع بخش «بندپی» در غرب شهرستان بابل در استان مازندران است.یکی از مرتفع ترین روستاهای ییلاقی استان مازندران به شمار می رود که از سطح دریا حدود ۳۷۰۰ مـــتر ارتفاع دارد.

روستایی از توابع بخش «بندپی» در غرب شهرستان بابل در استان مازندران است.یکی از مرتفع ترین روستاهای ییلاقی استان مازندران به شمار می رود که از سطح دریا حدود ۳۷۰۰ مـــتر ارتفاع دارد. در فصل بهار و پاییز در یک نیم روز ممکن است همه پدیده های جوی از قبیل ابر و مه و باران و برف و تگرگ و رگبار و ناگهان رنگین کمان و هوای صاف و آفتابی را بدون لکه ابری مشاهده کرد. این روستا در تابستان ها بیش از ۱۲۰۰ خانوار جمعیت دارد و در زمستان به طور کلی خالی از سکنه است، زیرا شدت سوز و سرما و برف امکان زندگی را غیر ممکن می سازد و در سال قریب ۷ ماه پوشیده از برف است. از محصولات زراعی فیلبند می توان سیب زمینی و چغندر را نام برد. نزدیک ترین راه ارتباطی فیلبند به جاده اصلی، راه پرپیچ و خمی است که از فیلبند به طول ۴۵ کیلومتر در کیلومتر ۲۵ آمل به جاده هراز (سه راه منگل) می پیوندد که پس از گذشت از روستای تاریخی «سنگچال» به فیلبند می رسد.نام این ییلاق در اصل «فِلبند» است. «فِل» در گویش مازندرانی به معنای خستگی و «بند» هم به معنای بندآمدن و نتوانستن است. علت این نامگذاری به دلیل ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه‌ های تندی است که عبور از آن را دشوار می ‌کرد. این روستا از چشمه های کوچک و بزرگ متعددی بهره مند است. چشمه کوچک موسوم به «لارو» دارای املاح معدنی فراوانی است که برای درمان درد کلیه مفید است. می گویند که وجود فلوئور کافی در آب چشمه های این منطقه در استخوان بندی مردمش تأثیر به سزایی گذاشته است.قله فیلبند با بلندای ۳۲۵۰ متر در این منطقه قرار دارد.

به دلیل این که این منطقه، منطقه ‌ای کوهستانی به حساب می ‌آید از گیاهان دارویی خاصی برخوردار است و بسیاری از افرادی که در زمینه گیاهان دارویی و کشت یا گردآوری این گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند، در فصل ‌های مختلف راهی این منطقه می‌ شوند.