غار قلاپیکه

غار «قلاپیکه» یا «قلعه پوکه» در نزدیکی مسیر اصلی جادهٔ مهران - دهلران در ارتفاعات «انار» در شهرستان دهلران واقع شده است.

غار «قلاپیکه» یا «قلعه پوکه» در نزدیکی مسیر اصلی جادهٔ مهران - دهلران در ارتفاعات «انار» در شهرستان دهلران واقع شده است. از غارهای طبیعی و فعال ایلام محسوب می شود. این غار از جنس سنگ های آهکی است که بر اثر ریزش باران و نفوذ آب در لایه های آهکی همیشه در حال تغییر است و هر آن امکان ریزش یا مسدود شدن دهلیز و تغییر مسیرهای عبوری در آن وجود دارد. می توان به صراحت گفت که وضعیت هر سال با سال قبل از آن متغیر است. این غار دارای ۲ دهانه ورودی عمودی متصل به هم است. یک دهانه گرد حدود ۶۰ سانتی متر و یک دهانه اریب به همان اندازه به طوری که یک نفر با دقت و مهارت می تواند وارد آن شود. دو دهلیز دارد که طول دهلیز اول بین ۴۰-۵۰ متر و طول دهلیز دوم پس از طی ۱۹۰ متر به بن ‌بست می‌ رسد.از راهرو سمت راست پس از طی مسافتی حدود۵۰ متر سنگی آهکی و گاهی شیب گل آلود وارد تالار بزرگ ۱۹۰متری شده و با یک دور حدود ۳۰۰متر دوباره به ورودی غار می رسیم. ارتفاع غار حدود ۱۶ متر و مساحت آن با توجه به تالارهای بزرگ موجود، حدود ۲ هزار متر مربع است. درون غار قلاپیکه چاه‌ های عمیقی وجود دارد که احتمال سقوط به درون آنها زیاد است، لذا جهت دسترسی به درون این غار باید از وسایل ایمنی و طناب استفاده کرد. این غار دارای چاهی است که بیش از ۱۰۰متر عمق دارد. یعنی می توان با طی بیش از ۴۱۲ متر پیمایش دهلیز و تالار و چاه قابل دسترس را بازدید کرد. هوای غار گرم و شرجی است به طوری که در قسمتی از مسیر دالان به خوبی می توان کمبود اکسیژن را حس کرد. طولانی ‌ترین قسمت غار حدود ۳۰۰ متر است و وارد شدن به درون آن برای افراد مبتلا به بیماری ‌های قلبی خطرناک است. در گویش

محلی برای «قلا» دو معادل فارسی وجود دارد هم به معنی قلعه و هم معنای کلاغ می دهد و «پیک» را تو خالی معنی کرده اند. در نزدیکی غار آثار به جا مانده از قلعه ای قدیمی وجود دارد. جنس مصالح به کار رفته در این قلعه از جنس ساروج است که شاید قدمت چند صد ساله یا هزار ساله داشته باشد. جنس زمین منطقه از جنس آهک بوده و تقریبا تو خالی است. از طرفی در منطقه به کسی که حفره چشم او خالی شده باشد «قلا پیک» می گویند و معتقدند کلاغ ها قسمت نرم شکار را تخلیه می کند. تنها دهانه ورودی غار حفره ای است در دل سنگ سخت کوه اناران که تقریباً تا کف نخستین دالان غار ۳/۶۰ متر عمق دارد.