آثار و برکات مراعات انصاف

از مهم‌ترین آثار و کارکردهای اجتماعی انصاف در همین دنیا می‌توان به نقش آن در انسجام اجتماعی و الفت جامعه اشاره کرد. بنابراین، ملت و دولتی که بخواهد جامعه متعادل و منسجمی داشته باشد، باید به انصاف به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل انسجام اجتماعی توجه داشته باشد و آن را به عنوان یک فرهنگ هنجاری در جامعه تبلیغ کرده و جامعه را در فرآیند جامعه‌پذیری بدان عادت دهد تا به عنوان یک سنت و سلوک اجتماعی و هنجاری درآید.

از مهم‌ترین آثار و کارکردهای اجتماعی انصاف در همین دنیا می‌توان به نقش آن در انسجام اجتماعی و الفت جامعه اشاره کرد. بنابراین، ملت و دولتی که بخواهد جامعه متعادل و منسجمی داشته باشد، باید به انصاف به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل انسجام اجتماعی توجه داشته باشد و آن را به عنوان یک فرهنگ هنجاری در جامعه تبلیغ کرده و جامعه را در فرآیند جامعه‌پذیری بدان عادت دهد تا به عنوان یک سنت و سلوک اجتماعی و هنجاری درآید. امام علی(ع) درباره تاثیر مهم انصاف در انسجام اجتماعی می‌فرماید: الانصاف یرفع الخلاف ویوحب الایتلاف؛ انصاف، اختلافات را از بین می‌برد و موجب الفت و همبستگی می‌شود. (غررالحکم، ج۲، ص ۳۰، ح ۱۷۰۲) آن حضرت(ع) همچنین می‌فرماید: الانصاف یولف القلوب؛ انصاف، دل‌ها را الفت می‌بخشد و به هم نزدیک می‌کند. از مهم‌ترین آثار و برکات مراعات انصاف آن است که شخصی نه تنها خود از عذاب استیصال در دنیا رهایی می‌یابد بلکه جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند به سبب وجود انسان منصف از عذاب و خشم الهی در امان خواهدبود و خداوند به سبب همین منصف بر آن دیار و جامعه رحم می‌کند.
رسول اکرم(ص) دراین باره می‌فرماید: با مردم منصفانه رفتار کن و نسبت به آنان خیرخواه و مهربان باش، زیرا اگر چنین بودی و خداوند بر مردم آبادی‌ای که تو در آن به سر می‌بری خشم گرفت و خواست برآنان عذاب فرو فرستد، به تو نگاه می‌کند و به خاطر تو به آن مردم رحم می‌کند. خدای متعال می‌فرماید «و پروردگار تو (هرگز) بر آن نبوده است که شهرهایی را که مردمش درستکارند، به ستمی هلاک کند.» (مکارم الاخلاق، ص۴۵۷) مراعات انصاف عامل افزایش رزق و روزی است. بسیاری از مردم از وضعیت مالی شکایت دارند، در حالی که هرکدام نسبت به دیگری انصاف نمی‌ورزد و کم می‌گذارد. بطور مثال پول‌هایی که برخی رانندگان با بی‌انصافی از مسافران می‌گیرند هرچند که مسافر، مرجعی برای رسیدگی ندارد و راننده هم گازش را می‌گیرد و می‌رود، خود عامل بی‌برکتی در زندگی آنان است، چرا که آه مظلوم را هم به دنبال دارد که راننده را به خدا واگذار کرده است.
شکی نیست که خداوند آه مظلومی که به سبب ناتوانی در احقاق حق خود و نه به سبب منظلم بودن، ظالم را به خدا واگذار می‌کند، به سرعت مجازات می‌کند که یکی از آثار این عذاب و مجازات همین بی برکتی در پولی است که به دست آورده و به قول خودش درآمد خوب داشته است ولی خداوند نه‌تنها به سبب بی انصافی چاله بلکه چاهی برای او می‌کند که با آن درآمد نمی‌تواند آن را پر کند. جالب این است که غر می‌زند که زندگی اش به سبب مشکلات مالی سخت و دشوار شده است. کسی که خدا را به یاد ندارد و بی انصافی می‌کند خداوند هم او را به تنگدستی گرفتار کرده و برکت را از سر سفره او برمی‌دارد (طه، آیه۱۲۴) .