مشکلات گوارشی دردسر خانم‌های باردار

اگر از دردسرهای دوران بارداری تجربه ای داشته باشید حتما متوجه شده‌اید که قسمت اعظم این دردسرها به سیستم گوارشی بر می‌گردد از تهوع و استفراغ و سوزش سر دل گرفته تا یبوست و گاهی اسهال که به گفته محققان سه چهارم خانمهای باردار از آن در عذابند.

اگر از دردسرهای دوران بارداری تجربه ای داشته باشید حتما متوجه شده‌اید که قسمت اعظم این دردسرها به سیستم گوارشی بر می‌گردد از تهوع و استفراغ و سوزش سر دل گرفته تا یبوست و گاهی اسهال که به گفته محققان سه چهارم خانمهای باردار از آن در عذابند. تعجب کردید؟ بله باورش مشکل است اما محققان می‌گویند با وجود اینکه این دردسرها کیفیت زندگی خانمهای باردار را تغییر نمی‌دهد اما مشکلی است که در اغلب آنها وجود دارد. بنابر این لازم است مورد توجه واقع شود. متخصصان معتقدند علت این تغییرات احتمال زیاد به تغییرات جسمی و هورمونی خانم‌ها در این دوران مربوط می‌شود. البته گاهی مکمل‌های ویتامینی که خانمها دراین دوران مصرف می‌کنند هم می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی از این دست شود. اما معمولا چون خانمها در این دوران انتظار چنین مشکلاتی را دارند بیشتر می‌توانند با آن کنار بیایند.

بررسی این محققان نشان داده ۷۲ درصد از خانمهای باردار در سه ماهه اول و ۶۱ در صد از آنها که در ۳ ماهه سوم بارداری هستند، دچار بعضی از مشکلات روده ای مانند یبوست و اسهال و یا روده تحریک پذیر هستند. اما از بین این مشکلات تنها یبوست و نفخ شکم می‌تواند کیفیت زندگی آنها را پایین بیاورد. متخصصان برای پیشگیری از یبوست توصیه می‌کنند که هر خانم باردار مایعات فراوان و دست کم ۱۶-۱۷ گرم فیبر در طول روز مصرف کند. با این حال استفاده از برخی شیافهای مسهل و نرم کننده‌های مدفوع هم برای آنها مجاز است. تنها کافی است مشکل خود را با پزشکتان در میان بگذارید.