۶ توصیه طبیعی۶ توصیه سزارینی

این را بدانید که بخیه‌های ناحیه اپیزیوتومی بسیار حساس‌اند و چون در قسمت نشیمنگاه قرار دارند با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی، احتمال بازشدن بخیه‌ها و بروز عفونت وجود دارد. خانم‌ها باید از توالت‌فرنگی استفاده کنند تا موقع نشستن و برخاستن، فشاری باعث باز شدن آنها نشود.

● اگر زایمان‌تان طبیعی بوده است...

۱. این را بدانید که بخیه‌های ناحیه اپیزیوتومی بسیار حساس‌اند و چون در قسمت نشیمنگاه قرار دارند با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی، احتمال بازشدن بخیه‌ها و بروز عفونت وجود دارد. خانم‌ها باید از توالت‌فرنگی استفاده کنند تا موقع نشستن و برخاستن، فشاری باعث باز شدن آنها نشود.

۲. توجه به رژیم غذایی اهمیت زیادی دارد. یبوست باعث فشار به بخیه‌ها می‌شود و احتمال بازشدن آنها را بیشتر می‌کند.

۳. در صورتی که پزشک آنتی‌بیوتیک، مسکن و داروهای ضدالتهاب تجویز کرده‌ است خانم باید به‌طور کامل و دقیق آنها را مصرف کند.

۴. بعد از زایمان طبیعی و جراحی افتادگی مثانه، خانم‌ها باید روزی یک تا چند بار در ظرف تمیزی که درون آن آب جوشیده ولرم‌شده و محلول ضدعفونی‌کننده مثل بتادین ریخته شده بنشینند تا بخیه‌ها ضدعفونی و از التهاب آن ناحیه جلوگیری شود.

۵. روزی یک یا دو بار استفاده از سشوار یا تاباندن نور چراغ مطالعه به بخیه‌ها می‌تواند به بهبود زخم کمک کند.

۶. در صورت بروز هر نوع درد غیرطبیعی، خونریزی، ‌ترشح‌های چرکی، تورم و تب یا بازشدن بخیه‌ها و نمایان شدن مخاط زیرین، لازم است سریعا به پزشک مراجعه کنید.



● اگر روش زایمان‌تان سزارین بوده است...

۱. تا ۲۴ ساعت بعد از عمل، معمولا بخیه‌ها باز می‌مانند تا در معرض هوا باشند و سریع‌تر بهبود یابند.

۲. لازم نیست هر روز بخیه‌ها را با بتادین شستشو داد. دوش گرفتن و استفاده از کف صابون کافی است. نباید بخیه‌ها را دستکاری کرد و تا ۱۰ روز نباید اطراف آن را لیف کشید.

۳. در صورتی که روی بخیه‌ها از پانسمان ضدآب استفاده شده است، می‌توان چند روز بعد از عمل آن را برداشت و بخیه را در معرض هوا قرار داد تا جوش بخورد.

۴. بخیه‌ها ۲ روز بعد از جراحی جوش می‌خورند و غیرقابل نفوذ هستند. در صورتی که زیر بخیه‌ها ترشح‌های چرکی یا خونریزی وجود داشته باشد و در اطراف بخیه‌ها تورم و قرمزی دیده شود و بیمار تب کند، با توجه به نظر پزشک، لازم است بیمار بستری شود و بخیه‌ها مجددا شستشو داده و پانسمان شود. گاهی اوقات نیز باید بخیه‌ها را باز و مجددا ترمیم کرد.

۵. ترشح‌های کم خونابه از بخیه‌ها به معنی عفونت نیست. این خانم‌ها به نخ‌های بخیه حساسیت دارند و این حساسیت چند هفته بعد از عمل، خود را نشان می‌دهد. نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست.

۶. داروهای تجویزی بعد از سزارین، برای نوزاد مضر نیست و مادر باید آنها را به طور کامل و دقیق مصرف کند.کمتر از یک درصد این داروها از شیر می‌گذرد و ضرری برای سلامت کودک ندارد.

دکتر شیرین نیرومنش
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران