کم شنوایی در کمین کودکان شناگر

فصل تابستان نزدیک است و شنا انتخاب اول بچه هایی خواهد بود که برای تابستان شان دنبال یک تفریح خنک و لذتبخش هستند.

فصل تابستان نزدیک است و شنا انتخاب اول بچه هایی خواهد بود که برای تابستان شان دنبال یک تفریح خنک و لذتبخش هستند. با این حال، باید همین حالا هشدار دهیم که شنا کردن زیاد، در حد شنای حرفه ای می تواند برای بچه ها مخاطراتی هم به همراه داشته باشد. آب رفتن به داخل گوش یکی از مشکلات شایع کودکانی است که شنا می کنند و به دنبال این آب رفتن، عفونت مجاری گوش و آسیب های جدی به دستگاه شنوایی است که می تواند تا کم شنوایی بچه ها پیش برود.

به طور طبیعی در داخل مجرای گوش ماده ای زرد یا قهوه ای رنگ ترشح می شود از ورود و رشد میکروب ها در داخل گوش پیشگیری می کند. در فصل تابستان به دلیل استفاده از استخر و شنا کردن و حتی استحمام زیاد، این ماده به تدریج رقیق می‌شود و یا اینکه از بین می رود در نتیجه گوش مستعد رشد میکروب ها و عفونت می‌شود. رقیق شدن و از بین رفتن جرم گوش منجر به عفونت گوش بیرونی می شود که درمان عفونت در این مرحله در بیشتر مواقع با قطره های آنتی بیوتیک و قطره های ضد التهاب صورت می گیرد. اما در مواردی که عفونت گوش بیرونی شدید باشد به طوری که لاله گوش و پوست صورت را درگیر کند، استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی نیز باید مورد استفاده قرار گیرد.

برای جلوگیری از کاهش شنوایی بعد از استخر رفتن، سعی کنید برای فرزندتان طوری برنامه ریزی کنید که بعد از تمرین، به مدت ۲ ساعت بخوابد تا آب های وارد شده به مجرای گوش، به سمت اعماق گوش پیشروی نکنند و بیرون بیایند. خطر نفوذ آب به گوش و عــفونت های شنوایی، در بچه هایی که بیش از ۲ بار در هفته استخر می‌روند، بیشتر از بقیه است. پزشکان توصیه می کنند برای پیشگیری از این مشکل، کودکان فقط ۳ ساعت در هفته را به شنا کردن اختصاص دهند.

همچنین به یاد داشته باشید که بعد از استخر و استحمام از گوش پاکن استفاده نکنید؛ چون علاوه بر اینکه باعث بیرون کشیدن جرم رقیق شده گوش می شود، باعث خراش پوست مجرای گوش می شود که در نهـــایت، فرد را مستعد ابتلا به عفونت می کند. پوست مجرای گوش نازکترین پوست بدن است و به راحتی با کوچکترین ضربه دچار خراش می شود و حتی کوچکترین خراش در این مجرا، به عفونت در گوش منجر خواهد شد.