قلعه دختر فیروزآباد

راهروهای تو در تویی از سنگ‌های نتراشیده و گچ ساروج در قلعه‌ای عظیم و اسرارآمیز بر فراز کوهی بلند ، نمایی قلعه دختر فیروزآباد در استان فارس است .

راهروهای تو در تویی از سنگ‌های نتراشیده و گچ ساروج در قلعه‌ای عظیم و اسرارآمیز بر فراز کوهی بلند ، نمایی قلعه دختر فیروزآباد در استان فارس است .

اگر یک شب خواب دیدید در راهروهای تو در تویی از سنگهای نتراشیده و گچ ساروج در قلعهای عظیم و اسرارآمیز بر فراز کوهی بلند گم شدهاید، اگر در آن راهروهای طولانی با غریبهای برخورد کردید که تاجی زرین بر سر و جامعی بلند و آراسته بر تن داشت که در بیداری فقط آن را بر تن شاهزادگان دوران ساسانی در کتابهای تاریخ دیدهاید، مطمئن باشید شما در عالم خواب به قلعه دختر فیروزآباد در استان فارس سفرکردهاید، که اتفاقا پیشنهاد آخر هفتهماست و آن غریبه عجیب احتمالا خاطره شاهزادهای ساسانی است که بنا به روایات درگذشتهای دور ساکن قلعه بوده است.
کجا: این قلعه در ۶ کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز و در آستانه دره تنگ آب قرار دارد.

کی: این دژ مستحکم و به نسبت بزرگ که بر تمام منطقه تسلط دارد در زمان شاپور اول ساسانی ساخته شده است.

چرا: پژوهشگران علل گوناگونی را برای ساخت قلعه دختر مطرح کردهاند که تلاش برای دیدهبانی و حفاظت از پایتخت اولیه ساسانیان در شهر گور اصلیترین آنهاست با این حال گروهی هم مصارف دیگری برای قلعه قائل شدهاند و آن را محلی برای نگهداری از زندانیان خطرناک دانستهاند یا پناهگاهی امن برای پادشاه شکست خورده در جنگ.

یک راز: اگر تاقیهای زیبا و آن مخزن آب بزرگ و سنگی در دل قلعه حواستان را پرت نکردند شاید در قسمتی از قلعه دهانه یک غار را پیدا کنید که بعضی از محلیها آن را راهی به کاخ ساسانی در جلگه فیروزآباد میدانند و معتقدند معماران قلعه آنقدر آیندهنگر بودهاند که این راه را برای روزگار مبادا نگهداشتهاند تا اگر روزی دشمن به قلعه حمله کرد، محصور شدهها در دژ بتوانند از طریق تونل مخفیشان در غار با شهر ارتباط داشته باشند و غذا و نیروی انسانی وارد قلعه کنند.