مچ پای شما فیزیوتراپی می‌خواهد

اگر بعد از ماه‌ها پیچ‌خوردگی مچ پا هنوز درد، تورم و بی‌ثباتی مزمن در مچ پا دارید، مطلب زیر شما را راهنمایی خواهد کرد...

اگر بعد از ماه‌ها پیچ‌خوردگی مچ پا هنوز درد، تورم و بی‌ثباتی مزمن در مچ پا دارید، مطلب زیر شما را راهنمایی خواهد کرد...


مچ پا به دلیل سطح اتکای کم و عدم پوشش عضلانی مستحکم در سمت داخل و خارج در مرض آسیب‌های زیادی از جمله پیچ‌خوردگی و شکستگی حین فعالیت‌های روزمره زندگی می‌باشد. پیچ‌خوردگی و پارگی رباط‌های اطراف مفاصل مچ پا از جمله شایع‌ترین اختلالات در این ناحیه است که اگر به درمان آن خوب توجه نشود دچار عوارضی از قبیل بی‌ثباتی و پیچ‌خوردگی مکرر مچ پا خواهد شد. رباط‌های سمت خارج ضعیف‌تر از سمت داخل می‌باشند و برای همین ۸۵ درصد پیچ‌خوردگی‌ها باعث پارگی و کشیدگی رباط‌های سمت خارج می‌شود. درمان آسیب رباط‌های مچ پا ابتدا توسط متخصصان ارتوپدی و سپس فیزیوتراپیست‌ها انجام می‌گیرد که با توجه به شدت ضایعه (درجه یک تا درجه سه) از یک آتل‌گیری تا گچ‌گیری به مدت یک ماه و در بعضی موارد جراحی است. نکته قابل‌تامل در این است که متاسفانه افراد آسیب‌دیده درمان پیچ‌خوردگی‌های مچ پا را چه در مرحله ارتوپدی (خودسرانه آتل یا گچ را زودتر بازمی‌کنند) و چه در مرحله فیزیوتراپی به طور کامل ادامه نمی‌دهند و همین مساله باعث می‌شود که افراد در پیاده‌روی‌های طولانی، درد و تورم دائمی داشته باشند و خود را از یک تفریح و ورزش لذت‌بخش محروم کنند. نکته مهم دیگر این است که رباط‌های اطراف مچ پا، دارای گیرنده‌های حس عمقی زیادی هستند که باعث حفظ ثبات و تعادل بدن می‌شود. عدم درمان کامل و مطلوب، نتیجه‌اش اختلال در ارسال اطلاعات حس عمقی، بی‌ثباتی و پیچ‌خوردگی‌های مکرر و مزمن مچ پا خواهد شد. برای جلوگیری از ایجاد عوارض بایستی دستورها و توصیه‌های پزشک (متخصص ارتوپدی یا طب فیزیکی) و فیزیوتراپیست را به نحو احسن اجرا کرد. برای درمان فیزیوتراپی و توانبخشی از موارد متعددی مانند ۷ مورد زیر استفاده می‌شود:

۱. کمپرس سرد و گرم

۲. ترموتراپی

۳. لیزرتراپی

۴. تمرینات ورزشی

۵. موبیلیزاسیون

۶. تمرینات حس عمقی

۷. افزایش تعادل

هنگام آسیب‌دیدگی تا ۲۴ ساعت اولیه برای کاهش درد، تورم و خونریزی از کیسه یخ به مدت ۱۰ دقیقه به فواصل ۲ تا ۴ ساعت یکبار استفاده نمایید. درصورت در دسترس بودن اسپری‌های خنک‌کننده حین آسیب توصیه می‌شود.

پس از طی مراحل درمان ارتوپدی به یک مرکز فیزیوتراپی مراجعه نمایید که در آن مرکز فیزیوتراپیست درمان‌های زیر را برایتان انجام خواهد داد.


نگاه فیزیوتراپیست
هوشنگ امامی
دبیر انجمن فیزیوتراپی ایران