تاملی در انتخابات شورا‌ها

قانون اساسی کشورمان وظایف و اختیارات شورای شهر را افزون بر انتخاب شهردار، بررسی و شناخت کمبود‌ها، نیاز‌ها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزش، بهداشتی و اقتصادی شهر‌ها و برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات و گسترش سطح رفاه اجتماعی شهروندان و... برشمرده است.

۱ـ قانون اساسی کشورمان وظایف و اختیارات شورای شهر را افزون بر انتخاب شهردار، بررسی و شناخت کمبود‌ها، نیاز‌ها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزش، بهداشتی و اقتصادی شهر‌ها و برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات و گسترش سطح رفاه اجتماعی شهروندان و... برشمرده است.




بر این اساس روشن است کسانی که می‌خواهند عضو شورای شهر شوند، باید افزون بر دینداری، تعهد، اخلاق‌مداری، صداقت، حسن سابقه، وجدان کاری و ده‌ها خصلت نیکوی انسانی دیگر، از ویژگی‌های مهم دیگری هم برخوردار باشند و آن داشتن تخصص لازم در حوزه شهری، شناخت قوانین مربوط و برخورداری از دانش سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و توانایی در تدوین و تفسیر قوانین این حوزه مهم است.

۲ـ در این‌که نامزد شدن برای ورود به شوراهای شهر از حقوق مسلم شهروندی است، تردیدی وجود ندارد. برهمین اساس همه اقشار جامعه از نظر قانونی می‌توانند نامزد انتخابات شورای شهر شوند، اما تردیدی هم نیست که حسن شهرت و نام آشنا بودن بتنهایی نمی‌تواند و نباید معیاری برای ورود به شورای شهر باشد.

شاید در نگاه نخست حضور چهره‌های سیاسی یا هنری، ورزشکاران و... برای گرم کردن تنور انتخابات شورا‌ها مفید‌به نظر برسد، اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که نداشتن پشتوانه تخصصی و دانش لازم در زمینه مسائل شهری، در ‌‌نهایت به بی‌خاصیت شدن شورا‌ها و ناکارآمد بودن آنها خواهد انجامید که تبعاتی جبران‌ناپذیر نیز برای جامعه و اداره شهر در بر خواهد داشت.

اگر چهره‌های نام‌آشنای نامزد شده برای شورای شهر، گمان می‌کنند دانش و وقت کافی در انجام وظایفی دارند که قانون اساسی برای این شوراها بر شمرده و شهرتشان ممکن است سبب افزایش مشارکت مردم شود؛ باید ورود چهره‌ها به انتخابات شوراها را به فال نیک گرفت. در غیر این صورت شایسته است برای تحقق جامعه شایسته سالار، هر کسی به فکر تکیه زدن بر صندلی دانش و تخصص خود باشد.

۳ـ نکته مهم دیگر به انتخاب شهروندان برمی‌گردد که افراد را بر اساس منطقی تعریف شده و اصولی صحیح برگزینند، نه به صرف معروفیت یا تصوری که از بازیگر یا ورزشکار یا چهره‌ای خاص در ذهن دارند. چرا که کارآمدی اعضای شورای شهر در تدوین و تصویب قوانین و نظارت دقیق بر امور شهرداری‌ها ـ که از پر مراجعه‌ترین نهاد‌های شهری به شمار می‌رود ـ در وهله اول به آگاهی و بینش آنها درباره مدیریت شهری بستگی دارد و شهرت و نام آشنایی، بی‌تردید در اولویت بعد قرار دارد.

زهرا عرب