تصادف، سرطان پستان و بیماری قلبی

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، زنان در سراسر دنیا به طور میانگین حدود ۸-۶ سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، زنان در سراسر دنیا به طور میانگین حدود ۸-۶ سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند. آخرین گزارش‌های این سازمان نشان می‌دهد زنان ۳۵ کشور جهان، شانس زندگی بیشتر از ۸۰ سال را دارند در حالی که زن‌های آفریقایی، به طور متوسط نزدیک به ۵۴ سال امید به زندگی دارند...

جالب است بدانید جراحات ناشی از تصادفات رانندگی، یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر زنان در کشورهایی با سطح درآمد بالا و متوسط است. ابتلا به سرطان پستان هم از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار در مرگ زنان ۵۹-۲۰ ساله دنیاست. هرچند به نظر می‌رسد ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی بین آقایان، بیشتر از خانم‌ها باشد اما مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی یکی دیگر از علت‌های اصلی مرگ‌ومیر زنان در سراسر دنیا محسوب می‌شود. ابتلا به بیماری‌های قلبی ایسکمیک، حمله‌های قلبی، عفونت‌های تنفسی، بیماری‌های ریوی مزمن، دیابت، اچ‌آی‌وی/ایدز، سرطان پستان، سرطان معده و سرطان‌های نای، نایژه و ریه جزو اصلی‌ترین علت‌های مرگ‌ومیر زنان در سراسر دنیا محسوب می‌شوند. مرگ ناشی از حوادث، ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان پستان هم از عمده‌ترین دلایل مرگ‌ومیر زنان ایرانی‌ است.


طول عمر زنان چقدر است؟

براساس آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۱۰ مشخص شد زنان ژاپنی با میانگین عمر ۹۷/۸۶ سال،‌ بیشترین امید به زندگی و زنان جمهوری آفریقای مرکزی هم با ۳۱/۴۷ سال، کمترین امید به زندگی را میان زنان سراسر دنیا دارند. طبق این آمار، زنان ایرانی با میانگین سنی ۹۱/۷۳ سال در سال ۲۰۱۰، رتبه ۱۰۶ جهان را از نظر امید به زندگی میان ۱۹۸ کشور به خود اختصاص داده بودند. این در حالی است که آمار‌های دیگری که در سال ۲۰۱۲ منتشر شدند، نشان دادند زنان کشور کوچک و البته ثروتمند موناکو با میانگین سنی ۷۷/۹۳ سال، بیشترین و زنان کشور آفریقای جنوبی با میانگین سنی ۴۵/۴۸ سال، کمترین امید به زندگی را میان زنان سراسر دنیا دارند. زنان ایرانی با میانگین سنی ۹۳/۷۱ سال در سال ۲۰۱۲، جایگاهی بهتر از ۱۵۷‌ام جهان را میان ۲۲۶ کشور، کسب نکردند. بد نیست بدانید سطح بالای ثروت، درآمد و امکانات درمانی و بهداشتی دولتی و رایگان که در اختیار مردم کشورهای مختلف قرار می‌گیرد، رابطه نزدیک و مستقیمی با افزایش میزان سلامت و طول عمر آنها دارد.

منابع: WHO, LiveScience
ترجمه: ندا احمدلو