از زگیل و زردزخم تا حساسیت‌های پوستی

یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای افراد مختلف در اثر پوشیدن برخی از این لباس‌های دست دوم یا به اصطلاح تاناکورا پیش بیاید، ابتلا به عفونت‌های پوستی قابل‌انتقال است.

پوشیدن لباس‌های دست دوم اگر برای هرکسی خطر داشته باشد، قطعا برای بچه‌ها، سالمندان و افرادی که سیستم دفاعی بدنشان ضعیف است (مانند افرادی که پیوند عضو انجام داده‌اند یا آنهایی که شیمی‌درمانی می‌شوند) و خانم‌های باردار، خطرناک‌تر است. با خواندن ادامه این مطلب، خودتان به دلیل حرف‌هایم پی می‌برید.

● زگیل و زردزخم
یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای افراد مختلف در اثر پوشیدن برخی از این لباس‌های دست دوم یا به اصطلاح تاناکورا پیش بیاید، ابتلا به عفونت‌های پوستی قابل‌انتقال است. اگر فردی که پیش از شما لباس را پوشیده بوده، به برخی بیماری‌های عفونی پوستی مبتلا باشد، امکان انتقال آن بیماری به شما هم وجود دارد. مثلا عوامل بروز بیماری زردزخم، زگیل، بیماری پوستی مولوسکوم یا حتی عامل بیماری‌های قارچی پوستی هم می‌توانند با پوشیدن برخی از این لباس‌های دست دوم به سادگی از فردی به فرد دیگر منتقل شوند.
برخی فروشندگان یا حتی طرفداران لباس‌های تاناکورا، ادعا می‌کنند شستن و ضدعفونی این لباس‌ها می‌تواند تمام عوامل بیماری‌زا را از بین ببرد در صورتی که فقط درصدی از این عوامل بیماری‌زا در اثر شستن و ضدعفونی از بین می‌روند و تمام عوامل بیماری‌زا حذف نخواهند شد و در شرایط مناسب، زمینه‌ ابتلا به انواع ناراحتی‌های پوستی را در گروهی از افراد که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، ایجاد خواهند کرد.

● حساسیت‌های پوستی
مشکل دیگر برخی از لباس‌های تاناکورا، این است که معمولا عوامل فروش این لباس‌ها برای ضدعفونی کردن آنها از مواد ضدعفونی‌کننده قوی استفاده می‌کنند و معمولا این مواد برای پوشاندن بوی نامطلوب آنها، عطری بسیار قوی و محرک دارند. به همین دلیل گاهی همین مواد ضدعفونی‌کننده، می‌توانند در اثر تماس با پوست افراد، آنها را دچار حساسیت و تحریک پوستی کنند. واکنش‌های حساسیتی در اثر پوشیدن لباس‌های تاناکورا معمولا خود را با قرمزی، التهاب، خارش یا حتی اگزما نشان می‌دهند.

دکتر امیرهوشنگ احسانی
متخصص پوست، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران