قالی ایرانی در موزه‌های معروف دنیا

قدمت قالی ایرانی و هنر و زیبایی این دستباف به قدری است که خیلی از موزه‌های معروف دنیا نمونه‌هایی از قالی‌‌ ایرانی را در خود نگهداری می‌کنند که می‌توان به موزه آرمیتاژ لنینگراد، …

قدمت قالی ایرانی و هنر و زیبایی این دستباف به قدری است که خیلی از موزه‌های معروف دنیا نمونه‌هایی از قالی‌‌ ایرانی را در خود نگهداری می‌کنند که می‌توان به موزه آرمیتاژ لنینگراد، موزه برلن (آلمان)، موزه بوستون (ایالات متحده آمریکا)، موزه پولدی پتسولی میلان، موزه گوبلن پاریس، موزه متروپلیتن نیویورک، موزه منسوجات واشنگتن، موزه مونیخ ‌آلمان‌، ناشیونال گالری واشنگتن، موزه ویکتوریا و آلبرت لندن، موزه هنرهای تزئینی پاریس، موزه هنرهای دستی وین، مجموعه فرش‌های نفیس برتمیتزا (موزه لوگانو)، موزه آستان قدس رضوی، موزه کاخ گلستان، موزه کاخ سعدآباد، موزه فرش ایران، موزه ایران باستان، موزه باشگاه افسران، موزه فرش ترکیه استانبول، موزه هنرهای زیبای مردمان شرق (مسکو) اشاره کرد.
اما در ایران موزه فرش ایران که نمای بیرونی آن نیز شبیه به دار قالی طراحی شده است گنجینه زیبایی را از قالی‌های ایرانی گرد هم آورده است.
این موزه کار خود را در زمینه انواع زیراندازهای سنتی در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۶ با حدود ۲۰ تخته فرش آغاز کار کرده است.
بعد از انقلاب با انتقال فرش‌های نفیس و موزه‌ای از کاخ‌های سعدآباد و نیز سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادها و جمع‌آوری مجموعه‌های جدید، فعالیت موزه بیشتر بر نگهداری و مرمت فرش، برگزاری نمایشگاه‌ها و پژوهش در زمینه پیشینه تاریخی، سیر تحول و ارتقای کیفیت فرش معطوف گشته است. این موزه شامل دو تالار برای نمایش قالی، گلیم، کتابخانه و بخش مرمت است.
انواع قالی‌ها با طرح‌های هندسی و ذهنی بافت عشایر، قالی‌های مناطقی چون آذربایجان، کرمان، خراسان و کاشان.
کپی قالی‌های معروف چون پازریک و شیخ صفی، قالی‌های کهن پلونزی و قدیمی‌ترین قالی موجود در ایران قالی سنگشکو، همراه با مجموعه نفیس از فرش‌های سایر کشورها و زیراندازهای دیگری چون گلیم، گبه، جاجیم و... در این موزه نگهداری می‌شود.