مقاومت جنین دختر بیشتر است یا پسر؟

به‌طور کلی جنین‌های دختر مقاومت بیشتری نسبت به جنین‌های پسر دارند. درواقع یک جنین دختر دارای دومجموعه کروموزومی است... یعنی کروموزوم X را هم از مادر و هم از پدر گرفته و به همین …

به‌طور کلی جنین‌های دختر مقاومت بیشتری نسبت به جنین‌های پسر دارند. درواقع یک جنین دختر دارای دومجموعه کروموزومی است...
یعنی کروموزوم X را هم از مادر و هم از پدر گرفته و به همین دلیل در برابر یک جنین پسر که تنها دارای یک مجموعه کروموزومی، آن هم از سوی مادرش است، مقاومت بیشتری نسبت به خطراتی که ممکن است در بدو تشکیل نطفه در کمینش باشد، دارد. با این حساب امکان از بین رفتن جنین‌های پسری که در طول بارداری مادر دچار اکسیژن رسانی ناکافی می‌شوند، بیشتر از احتمال از دست رفتن جنین‌های دختر است. اصلا به همین علت هم با وجود تشکیل ۱۲۰ جنین پسر در کل دنیا به ازای هر ۱۰۰ جنین دختر، حدود ۱۰۷ نوزاد پسر در برابر هر ۱۰۰ نوزاد دختر متولد می‌شود و سایر جنین‌های پسر در اثر مقاومت کمتر، از بین می‌روند. بد نیست بدانید کروموزوم Y موجود در اسپرم پدر، از کروموزوم X موجود در اسپرم او ضعیف‌تر و البته با تعداد بیشتری است بنابراین امکان تشکیل نطفه پسر بیشتر و مقامت آن پایین‌تر است.


● مادران نقشی در دخترزایی یا پسرزایی ندارند
یکی از اشتباه‌ترین باورهای عامه‌ای که از گذشته‌های دور میان بسیاری از مردم رواج داشته، این بوده است که مادران نقش اصلی و اول را در تعیین جنسیت جنین خود ایفا می‌کنند و گاهی به همین دلیل به یک زن لقب دخترزا یا پسرزا می‌دادند غافل از اینکه خانم‌ها کوچک‌ترین نقشی در تعیین جنسیت فرزندشان ندارند. به‌طور کلی، دختر یا پسر شدن جنین در هر رابطه زناشویی که با هدف بارداری صورت می‌گیرد، بیشتر بر حسب تصادف اتفاق می‌افتد و نمی‌توان از نظر علمی ثابت کرد که چطور می‌شود یک نفر را پسرزا یا دخترزا نامید.

دکتر طاهره افتخار
متخصص زنان و زایمان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران