به به چه غذای خوشگلی!

از آنجا که امروزه تبلیغات حرف اول را می زند مقوله تغذیه هم از این امر مستثنی نیست . برای جلب نظر مشتریان میهمانان و کودکان شما هم از این روند دور نباشید. همه می‌دانیم مواد اولیه‌ای …

از آنجا که امروزه تبلیغات حرف اول را می زند مقوله تغذیه هم از این امر مستثنی نیست . برای جلب نظر مشتریان میهمانان و کودکان شما هم از این روند دور نباشید.
همه می‌دانیم مواد اولیه‌ای که از آن در منازل، رستوران‌ها و هتل‌ها غذا تهیه می‌شود اکثرا مشابه یا عین هم هستند و از لحاظ نوع جنس تفاوت قابل ملاحظه‌ای ندارند. حتی طعم آنها هم پس از طبخ در ذائقه‌ها تقریبا یکسان احساس می‌شود، اما صرف‌نظر از مهارت آشپزی، هنر تزئین غذا و انتخاب موادی که دور غذای اصلی می‌دهند و طرز چیدن و رنگ و آرایش آن، مطلبی است که رویت و جلوه غذا را به مقیاس وسیعی در سطح بالاتری ارائه می‌دهد.
اصولا شیوه عرضه کردن هنر، خود هنری است در خور اهمیت و شایان توجه. این مساله در همه شوون زندگی از قبیل امور خانه‌داری و تاسیسات ساختمانی و احداث باغ‌ها و باغچه‌ها و گل‌فروشی‌ها و موارد دیگر، حساس و چشمگیر است و حتی مشاغل مربوط به اصناف و طبقات مختلف را در بر می‌گیرد، اما مهم‌ترین و حساس‌ترین مورد آن را در هنر تزئین و دکور غذا و سرویس و وسایل مربوط به آن می‌توان مشاهده کرد. با توجه به این که رستوران هتل جایی است که گذشته از مصرف مواد اولیه سالم و خوب و قابل اعتماد، هنر آشپز متخصص، در انظار مسافران به خوبی نمایان می‌شود. از این رو باید شیوه‌های ظریف و دلپسند عرضه کردن هنر را به کار گرفته و غذایی سرو کرد که شکل و رنگ و رویت آن، زینت‌بخش‌ میزهای غذاخوری و برازنده ذوق و سلیقه و طبع مشتریان باشد.
باید دانست که وسایل و سرویس روی میزها، امر جداگانه‌ای نیست و رعایت همه این نکات است که تواما به میزهای پذیرایی رستوران هتل، حال و جلوه خاصی می‌بخشد و ذوق و اشتهای میهمانان را برمی‌انگیزد. به این منظور است که وسایل مورد احتیاج هتل‌ها را از نوع و جنس مرغوب و عالی انتخاب می‌کنند که در خور شان و منزلت رستوران هتل باشد.
وانگهی وسایل پذیرایی هر کدام مورد استفاده مخصوص به خود را دارد و برای غذای مشخصی ساخته شده است. مثلا اگر برنج را در کاسه‌ای و سوپ را در بشقاب تخت بریزیم و جلوی میهمان بگذاریم، نه‌تنها بسیار ناپسند است، بلکه موجب ناراحتی میهمان خواهد بود. یا یک دسر بستنی را به جای ظرف مناسب خود، در یک پیش دستی تخت جلوی مهمان بگذاریم. این بستنی هر قدر هم که خوب و خوش‌رویت و خوشمزه باشد نمی‌توان آن را به راحتی از بشقاب تخت با قاشق برداشت. اما غذای بیفتک را می‌شود در بشقاب تخت قرار داد ولی چنانچه دور آن را به منظور تزیین یا تنوع و تغییر ذائقه چیزی از قبیل سبزیجات و غیره نچینید و در شکل دادن به غذای اصلی سلیقه‌ای به کار نبرید، مسلما مطبوع طبع نخواهد بود و زحمت تهیه بیفتک را هر قدر هم که خوش طعم و خوب پخته شده باشد، بی‌ارزش خواهد ساخت.با توجه به این نکات باید تزیین و دکور غذا و قشنگ جلوه دادن آن را از ضروریات هنر آشپزی دانست و دقت و تجربه و سلیقه بانوان و آشپزان را ارزشمند کرد. آن چنان که دستمال سفره را با شکل‌‌های زیبا و گل‌های زینتی را با طرز خاصی روی میز می‌گذارند یا رومیزی و دستمال سفره را از رنگ‌های شاد انتخاب می‌کنند. هر یک از این سلیقه‌ها در نوع خود، حکم تزیینی را دارد که زینت بخش سفره‌ها و دکور روی میزهای غذا می‌شود.
همچنین با ممارست و ورزیدگی در ابتکار عمل، می‌توان هر روز نوعی وسیله تزئین و تنوع دکور غذا را مهیا کرد. البته اجرای این برنامه به هزینه گزافی هم نیاز ندارد و از نظر مالی، تحمیلی به بودجه خانواده محسوب نخواهد شد.
به هر حال، دکور و رنگ و شکل غذا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نظات و بهداشت و طعم و بوی غذا نیز از اهم مطالب مورد توجه است که حتما باید مدنظر گرفت و به دقت مراعات کرد، تا بتوان با اطمینان کامل و بدون دغدغه خاطر، غذای مورد پسند را سرو کرد و جلوی میهمانان گذاشت تا با میل و رغبت و اشتهای کامل به خوردن آن مشغول شوند.