مردم را از سرطان نترسانید

سرطان در تمام دنیا و به‌ویژه خاورمیانه در حال?افزایش است و ما نیز در کشور طی یکی، دو دهه آینده با بیشترین میزان سرطان نسبت به سال‌های گذشته روبرو خواهیم بود، اما این روند سونامی …

سرطان در تمام دنیا و به‌ویژه خاورمیانه در حال?افزایش است و ما نیز در کشور طی یکی، دو دهه آینده با بیشترین میزان سرطان نسبت به سال‌های گذشته روبرو خواهیم بود، اما این روند سونامی سرطان نیست بلکه یک روند جهانی است که کشور ما نیز از آن مستثنی نیست.
از بعد جامعه‌شناسی، زمانی که در مورد موضوعی صحبت می‌شود، باید حالت‌های روانی جامعه مدنظر قرار گیرد و اهمیت آن موضوع و ابعاد آن را بشناسیم و ظرفیت‌های پذیرش سخن را در جامعه بسنجیم. باید ببینیم اهمیت بیماری سرطان چیست، چه تاثیری در جامعه دارد و چگونه باید در مورد آن صحبت کرد تا ترس و وحشت نسبت به بیماری ایجاد نشود. اگر ترس و استرس در مورد بیماری سرطان در جامعه به وجود آید، مبارزه با این بیماری مختل می‌شود و اولین واکنش بعد از ترس، فاصله گرفتن از مبارزه و درمان بیماری است. در حال حاضر کشور ما در مرحله مبارزه با بیماری سرطان قرار دارد به‌گونه‌ای که نظام ثبت سرطان در تمام شهرستان‌ها وجود دارد و برنامه جامع کنترل سرطان براساس دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت تدوین شده و در بحث پیشگیری، تشخیص زودرس و غربالگری نیز برنامه‌های مشخصی شکل گرفته است. در زمینه طب تسکینی نیز اقدام‌هایی انجام شده است اما اگر مدام از سونامی سرطان صحبت کنیم، مردم را دچار استرس و تشویش خواهیم‌کرد و در این صورت از مبارزه با سرطان فاصله می‌‌گیریم. به دلیل محدودیت منابع و مشکلات عدیده‌ای که وجود دارد، تنها راه مبارزه با سرطان، پیشگیری و راه پیشگیری، شناخت عوامل خطر این بیماری است. رژیم غذایی نامناسب یعنی مصرف غذاهای فرآوری‌شده، آماده، غذاهای شور، بی‌تحرکی و چاقی از عوامل خطری است که با بسیاری از سرطان‌ها ارتباط دارد. علاوه بر آن، سیگار و آلودگی هوا هم ما را در آینده با سرطان‌هایی مواجه خواهدکرد. در مجموع عوامل محیطی، ساختارهای جمعیتی، ریسک‌ فاکتورهایی که مردم ایجاد می‌کنند، بسیاری از بیماری‌های عفونی، برخی ویروس‌ها مانند ویروس پاپیلومای انسانی، ویروس هپاتیت B و C با افزایش سرطان در تمام کشورهای دنیا مرتبط است. در ایران شاخص بروز سرطان ۱۲۸ در ۱۰۰هزار است و سالانه ۸۰ هزار مبتلا به سرطان جدید در کشور شناسایی می‌شود.

دکتر رشید رمضانی
رییس اداره سرطان وزارت بهداشت