رایانش ادراکی، حکمران آینده صنعت رایانه

صنعت کامپیوتر در حال تغییر و بهبود رابط کاربری (اینترفیس) است. اینتل نام این نسل را، رایانش ادراکی گذاشته است. جنبشی که کنترل کامپیوترها را به‌روشی ساده‌تر و طبیعی‌تر، از جمله …

صنعت کامپیوتر در حال تغییر و بهبود رابط کاربری (اینترفیس) است. اینتل نام این نسل را، رایانش ادراکی گذاشته است. جنبشی که کنترل کامپیوترها را به‌روشی ساده‌تر و طبیعی‌تر، از جمله تشخیص صدا، تشخیص چهره و حرکات بدن ممکن می‌کند. از بهار سال آینده، اینتل این سه عامل را کنار هم قرار می‌دهد تا بستر جدید رایانش خود را ایجاد کند.
مزیت رایانش ادراکی، جذاب‌‌کردن استفاده از کامپیوتر با بهینه‌کردن استفاده از قابلیت‌ها و حس‌های انسانی است.
اینتل در همکاری با Nuance سیستم تشخیص گفتار پیشرفته‌ای را با پشتیبانی از ۹ زبان در ۲۷ کشور ایجاد خواهد کرد. قابلیت‌های پیش‌فرض این سیستم می‌تواند به‌سادگی با Siri (که اپل در دستگاه‌های iOS خود معرفی کرد) به رقابت بپردازد. ارسال و دریافت اطلاعات، تعامل با شبکه‌های اجتماعی، جستجو در وب و کنترل بازی‌های رایانه‌ای از قابلیت‌های این بستر خواهد بود.
اینتل در شراکت با Creative نیز دوربین ۱۵۰دلاری سه‌بعدی را در سیستم‌هایش قرار می‌دهد که قابلیت تشخیص حرکات در فاصله ۶ تا ۳۶ اینچی را داراست. در نمایشگاه CES اخیر، این دوربین به نمایش در آمد و می‌شد هر پنج انگشت را در بازی‌ Portal ۲ استفاده کرد و مثلا به برداشتن سکه مجازی از روی زمین اقدام کرد. همچنین این دوربین قابلیت حذف تصویر پس‌زمینه را داراست، به‌این ترتیب نیازی به استفاده از پرده سبز و... نیست.
بخش سوم رایانش ادراکی اینتل، تشخیص چهره است. اینتل معتقد است تشخیص چهره مولفه‌ای ارزشمند در امنیت کامپیوتر به‌شمار می‌رود. از طریق رایانش ادراکی، کاربران می‌توانند رمزعبور غیرقابل شکستنی ایجاد کنند که از ترکیب صدا و چهره شکل می‌گیرد. تشخیص چهره سه‌بعدی بسیار پیچیده است و می‌تواند دسترسی افراد غیرمجاز به سیستم را به‌طور کامل قطع کند.
پتانسیل این صنعت عظیم است و می‌توان برای درک چگونگی کارکرد این صنعت، نگاهی به فیلم‌های علمی‌تخیلی ساخته شده طی ۲۰ سال اخیر بیندازیم. میزان پشتیبانی و گسترش آن نیز اجتناب‌ناپذیر خواهد بود، چرا که با وجود نرخ جذب فعلی بازار کامپیوتر، می‌توان رایانش ادراکی را به عنوان ‌عنصری ضروری در آینده‌ای نزدیک در نظر گرفت.
اینتل معتقد است دوربین‌های سه‌بعدی از اواخر امسال به فروش‌های ویژه خواهند رسید، اما اگر شرکتی تمایل دارد زودتر از موعد به توسعه نرم‌افزار از طریق این سیستم بپردازد، می‌تواند SDK رایگان و دوربین را از طریق وب‌سایت اینتل تهیه کند.