چالش جهانی انرژی

سال‌هاست درباره به پایان رسیدن ذخایر سوخت‌های فسیلی هشدار داده می‌شود و بالاخره پیش‌بینی‌های قطعی مبنی بر این‌که منابع نفت و گاز فقط تا ۶۰ سال آینده می‌تواند پاسخگوی ساکنان …

سال‌هاست درباره به پایان رسیدن ذخایر سوخت‌های فسیلی هشدار داده می‌شود و بالاخره پیش‌بینی‌های قطعی مبنی بر این‌که منابع نفت و گاز فقط تا ۶۰ سال آینده می‌تواند پاسخگوی ساکنان این کره خاکی باشد، اعلام شد.
با وجود سوزاندن مقادیر قابل توجهی از نفت و گاز در سطح دنیا، افزایش قیمت سوخت و همچنین دستیابی به فناوری‌های جدید توانسته است به عنوان یک مانع کارآمد تا حدی سرعت به پایان رسیدن منابع سوخت فسیلی را کاهش دهد. اما حتی در خوشبینانه‌ترین شرایط هم با درنظر گرفتن اکتشافات جدید و استفاده از ذخایر جدید انرژی، ذخایر سوخت فسیلی تنها تا یک قرن دیگر دوام خواهد آورد.
منابع تجدیدپذیر نظیر انرژی باد و خورشید سرعت رشد چشمگیری دارد، اما دستاوردهای کنونی این منابع جدید فقط به کاهش چند درصدی سوخت‌های فسیلی در سطح دنیا محدود می‌شود.
نیاز ساکنان زمین به منابع انرژی روز به روز در حال افزایش است و چالش انرژی معضلی جدی است. در ۲۰ سال گذشته سطح مصرف انرژی در دنیا ۴۵ درصد افزایش یافته است حتی اگر امروز بخواهیم با توجه پیامدهای زیست‌محیطی سوخت‌های فسیلی و محدودیت‌هایی که در زمینه استفاده از این منابع وجود دارد به طور جدی دست به اقدامات اساسی بزنیم، باید بپذیریم ناچاریم چند سالی با منابع هرچند اندک سوخت‌های فسیلی کنار بیاییم. اکنون چگونگی تامین انرژی در آینده موجب نگرانی بسیاری از کشورها شده است.
شورای بین‌المللی تغییرات آب و هوایی نیز در گزارشی از جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر به جای منابع سوخت فسیلی تا سال ۲۰۵۰ میلادی خبر داده است البته شرط اصلی برای دستیابی به این هدف این است که زمینه لازم برای استفاده از منابع فراهم باشد.
البته به گفته پژوهشگران، از نظر علمی هیچ مشکلی برای تامین انرژی از طریق منابع تجدیدپذیر وجود ندارد و تنها راهکار لازم داشتن عزم و اراده همگانی برای محقق ساختن این هدف است.
توجه داشته باشید استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر نه‌تنها با محدود ساختن انتشار دی‌اکسید کربن، مانع روند کنونی افزایش دما در سطح زمین می‌شود، بلکه می‌تواند در جلوگیری از تغییرات آب و هوایی نیز موثر باشد، اما بدون تردید تا ۴۰ سال دیگر نمی‌توان به طور کامل انرژی‌های فسیلی را کنار گذاشت.

فرانک فراهانی‌جم