دشواری‌های ساخت اثر‌تاریخی

ساخت و طراحی صحنه‌ها و جزئیاتی که به ارائه درست فضای یک مقطع تاریخی می‌انجامد، یکی از مشکلات مرسوم تولید مجموعه‌هایی است که قرار است برگی از تاریخ - بویژه تاریخ معاصر کشور- …

ساخت و طراحی صحنه‌ها و جزئیاتی که به ارائه درست فضای یک مقطع تاریخی می‌انجامد، یکی از مشکلات مرسوم تولید مجموعه‌هایی است که قرار است برگی از تاریخ - بویژه تاریخ معاصر کشور- را ورق بزند. با این وصف جلیل سامان، کارگردان سریال «پروانه» و گروه تولید این سریال مصمم هستند با غلبه بر این مشکلات، کار باورپذیری را به مخاطبان علاقه‌مند ارائه کنند.
این کارگردان که روزهای دشوار تصویربرداری پروانه را پشت سر می‌گذارد، درباره این سریال تلویزیونی می‌گوید: این کار که فضای رخداد قصه آن به دهه ۵۰ مربوط می‌شود، یک اثر تاریخی است. ما در شرایطی پروانه را می‌سازیم که با گذشت این‌همه سال، همه چیز شهر تغییر کرده است. حتی لوکیشن‌هایی که ما پیش‌تر برای تولید «ارمغان تاریکی» آنها را مورد استفاده قرار دادیم نیز اکنون از بین رفته‌ و به برج تبدیل شده ‌است ! برای همین کار تولید این سریال دشوارتر شده است.
جلیل سامان تصریح می‌کند: ما ناچاریم برای بخش‌هایی از سریال، از جلوه‌های ویژه استفاده کنیم و در زمینه اتفاقات و رخدادها، فضاهای مورد نیاز‌ را درست نمایش دهیم و محدودیت‌ها، موجب فاصله‌گیری مخاطب با فضای سریال نشود.
این کارگردان می‌گوید: این بخش از کار که به طراحی صحنه مربوط می‌شود ، بودجه‌ای معادل آنچه برای تصویربرداری صرف شد، نیاز دارد. البته من به تهیه‌کننده حق می‌دهم استرس داشته و نگران تأمین این مخارج باشد. این روزها، از تهیه‌کننده و کارگردان تا دیگر عوامل، همه تحت فشار هستیم تا کار را به اتمام برسانیم.
سامان با بیان این‌که با وجود تمام دشواری‌ها در تلاش است پروانه برای پخش در اواخر دهه فجر امسال برسد، ادامه می‌دهد: به‌خاطر محدودیت‌های مالی، عملا بسیاری از اتفاقات درست رخ نمی‎‌دهد. برای مثال ما برای صحنه‌هایی از این سریال تلویزیونی به خودروی قدیمی نیاز داریم، اما تأمین این خودرو بودجه خاصی می‌خواهد. بنابراین ما در جنوب شهر ناچاریم از ماشین شمال شهری استفاده کنیم و این مسأله در پلان‌های مختلف کار تکرار می‌شود و مانعی برای دستیابی ما به آن چیزی است که در ترسیم درست فضای یک مقطع تاریخی به آن نیاز داریم. علاوه بر این، عقب‌افتادن تزریق بودجه به تیم سازنده سریال به کند شدن مراحل کار منجر شده و از این رو احتمال دارد سریال به دهه فجر نرسد؛ در حالی که معمولا این‌گونه کارها مورد حمایت فراوانی قرار می‌گیرد.