۸ زنگ‌تفریح تغذیه

وقتی بین روز گرسنه می‌شویم، خوردن یک میان‌وعده مختصر نه تنها لذت‌بخش است بلکه می‌تواند قسمتی از نیازهای روزانه‌مان را نیز تامین کند... بارها و بارها خوردن میان‌وعده بین کار …

وقتی بین روز گرسنه می‌شویم، خوردن یک میان‌وعده مختصر نه تنها لذت‌بخش است بلکه می‌تواند قسمتی از نیازهای روزانه‌مان را نیز تامین کند...
بارها و بارها خوردن میان‌وعده بین کار روزانه، دو کلاس درس یا حتی میان راه، از سوی متخصصان تغذیه توصیه‌شده و نتایج مطالعه‌ها نشان داده، کسانی که عادت به خوردن میان‌وعده دارند، از تناسب اندام برخوردارند و کمتر احتمال دارد به اضافه وزن دچار شوند. در «پوستر سلامت» این هفته آموزش تهیه ۲ میان‌وعده ترد، شور، شیرین و نرم را برای شما انتخاب کرده‌‌ایم.


● ترد
▪ نخود بو داده
محتویات یک قوطی نخود کنسروشده را زیر آب بشویید و آبکشی کنید. نخودها را به روغن زیتون آغشته کنید و به آنها کمی پودر ارگانو و سیر بزنید. آنها را در دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت بو دهید و آنقدر روی حرارت تفت دهید تا مطمئن شوید ترد شده‌اند. به این ترتیب نخودها آماده سرو هستند.


● شیرین
▪ ماست میوه‌ای شیرین
یک لیوان ماست بدون چربی را در کاسه‌ای بریزید و به آن کمی شکر اضافه ‌کنید. در نهایت به آن تکه‌های خرد شده سیب و گلابی بیفزایید.
▪ کمپوت شکلاتی گلابی
مقداری گلابی را کمپوت کنید و هنگام سرو، وقتی مقداری کمپوت گلابی را در کاسه ریختید، روی گلابی‌ها کمی کاکائو آب شده بریزید و آن را میل کنید.


● شور
▪ ذرت بو داده
دانه‌های ذرت خشک را در تابه‌ای که ته آن با روغن زیتون چرب شده است، بریزید و به آنها کمی نمک و پودر فلفل قرمز بزنید. هنگام سرو نیز روی ذرت‌ها پنیر پارمسان بپاشید و در کنار یکدیگر از طعم آنها لذت ببرید.
▪ تخمه کدوی شور
برای تهیه این میان‌وعده، مقداری مغز تخمه کدو را نمک بزنید و با روغن کنجد آغشته و پس از اضافه‌ کردن ادویه‌هایی مانند فلفل قرمز، سیاه و پودر سیر آنها را در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت بو دهید و گرم سرو کنید.


● نرم
▪ پوره لوبیا سفید
ابتدا یک لیوان لوبیا سفید را بپزید و با گوشت‌کوب برقی به صورت یک خمیر نرم درآورید و به آن روغن زیتون و رزماری تازه خرد شده اضافه کنید. این میان‌وعده را با برگ‌های تازه کاهو میل کنید.
▪ پوره سیب‌زمینی
برای تهیه این میان‌وعده، ۲ تا ۳ عدد سیب‌زمینی متوسط را آبپز کنید و بکوبید. آنگاه به سیب‌زمینی‌ها پودر سیر، آویشن، فلفل سیاه و نمک بزنید و با کمی کره آغشته کنید. این پوره را با چند برش نان تست سبوس‌دار بخورید.