گوگل و فیس‌بوک علیه قانون فعلی ثبت اختراع

هر ساله بر تعداد شرکت‌های بزرگ فناوری که به دلیل دزدیدن حق اختراع از یکدیگر شکایت می‌کنند، بیشتر می‌شود. گروهی از شرکت‌های بزرگ این حوزه، در تلاشند تا به ثبت رویه اختراعات …

هر ساله بر تعداد شرکت‌های بزرگ فناوری که به دلیل دزدیدن حق اختراع از یکدیگر شکایت می‌کنند، بیشتر می‌شود. گروهی از شرکت‌های بزرگ این حوزه، در تلاشند تا به ثبت رویه اختراعات اعتراض کنند.
گوگل، فیس‌بوک، زینگا و پنج شرکت بزرگ دیگر، جمعه گذشته با ارسال دادخواستی به دادگاه فدرال آمریکا، خواهان رد درخواست ثبت اختراعات انتزاعی شدند. دلیل اصلی این موضوع، شکایت بانک CLS از شرکت Alice بود که به‌دلیل زیرپا گذاشتن حق اختراع این شرکت مبنی بر روشی کامپیوتری که شخص ثالث می‌تواند تا زمان معینی پول میان طرفین قرارداد را نزد خود نگه دارد، رخ داده بود.
در این دادخواست ۳۷ صفحه‌ای که شرکت‌های dell، Intuit، Homeway، Rackspace و Red Hat هم آن را امضا کرده بودند، آمده است که عباراتی مانند، در یک کامپیوتر، یا روی بستر اینترنت، ایده‌هایی انتزاعی است که لیاقت ثبت شدن را ندارد. این دادخواست از سوی این شرکت‌ها بسیار مهم ارزیابی شده است. در این دادخواست آمده است:
بسیاری از اختراعات مرتبط با کامپیوتر، ایده‌ای را در عمومی‌ترین شکل آن توصیف و معمولا اجرای آن را روی کامپیوتر یا اینترنت تلقی می‌کنند. چنین ادعاهای خامی باعث می‌شود این شرکت در مقابل تمام روش‌های پیاده‌سازی آن ایده صاحب حقی نادرست شود. ثبت چنین درخواست‌هایی باعث می‌شود نوآوری در این صنعت تنبیه شده و افراد سودجو در دادگاه‌ها برنده شوند.
این دادخواست ایده‌های انتزاعی را طاعونی در حوزه High-tech‌ نامیده است. فکر‌کردن به ایده‌های انتزاعی کارکرد یک کامپیوتر یا وب‌سایت امر ساده‌ای است اما بخش ارزشمند، دشوار و پیچیده ماجرا، در مراحل دیگری اتفاق می‌افتد: طراحی، تحلیل، پیاده‌سازی و راه‌اندازی نرم‌افزار، سخت‌افزار و رابط کاربری.
در این دادخواست همچنین فهرستی از اختراعاتی که بسیار عمومی هستند و مشخصا برای امن‌کردن حق شکایت شرکت، تا حق تولید آن ثبت شده‌اند، آمده است. گفتنی است تنها شرکت‌های آمریکایی سالانه ۲۹میلیارد دلار بابت شکایات حق اختراع ضرر می‌کنند.
ثبت اختراع طی چند سال اخیر در حوزه‌های نرم‌افزار و داروسازی افزایش یافته است و انتظار می‌رود رفرمی اساسی در این بخش صورت پذیرد.