برج‌ یانقین

برج آتش‌نشانی تبریز (برج یانقین) با ارتفاع ۲۳ متر در قدیم کارکرد دیده‌بانی داشت و نگهبانی در بالای برج کشیک می‌داد تا در صورت وقوع آتش‌سوزی، توسط زنگی آتش‌نشانان را خبر کند. …

برج آتش‌نشانی تبریز (برج یانقین) با ارتفاع ۲۳ متر در قدیم کارکرد دیده‌بانی داشت و نگهبانی در بالای برج کشیک می‌داد تا در صورت وقوع آتش‌سوزی، توسط زنگی آتش‌نشانان را خبر کند. ساخت این برج به دوران قاجاریه باز می‌گردد.
این برج هشت نورگیر هلالی در جهات مختلف دارد که بخش زیرین آن از چهار طاق تشکیل شده و پلان آن در داخل، دایره شکل است که با یک رشته راه پله حلزونی به قسمت فوقانی متصل می‌شود. شب هنگام در اتاقک فوقانی این برج همیشه چراغی روشن بوده تا مردم بتوانند راه را پیدا کرده و خود را به مرکز آتش‌نشانی برسانند. این برج را در نبش خیابان خاقانی و بهادری تبریز و در داخل حیاط ایستگاه اصلی (شماره یک) آتش‌نشانی تبریز می‌توانید ببینید.

عمارت ایل‌گلی
ایل‌گلی که در لغت یعنی استخر مردم، است در جنوب شرقی شهر تبریز قرار دارد. این استخر در دامنه تپه‌ای است با پله‌های متعدد و نهرهای آب و استخری به مساحت ۵۴ هزار و ۶۷۵ مترمربع. کاخ ایل‌گلی در میان استخر ایل‌گلی قرار گرفته که به‌وسیله یک خیابان به حاشیه استخر متصل می‌شود. تماشای زیبایی غروب ایل گلی معمولا به مسافران شهر تبریز پیشنهاد می‌شود.