یادگار امیر بزرگ!

امیرکبیر در زمان ناصرالدین شاه، مدرسه‌ای به نام دارالفنون برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس کرد. اگرچه امیرکبیر برای ساختن این مدرسه تلاش زیاد کرد ولی هنوز آجرچینی …

امیرکبیر در زمان ناصرالدین شاه، مدرسه‌ای به نام دارالفنون برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس کرد. اگرچه امیرکبیر برای ساختن این مدرسه تلاش زیاد کرد ولی هنوز آجرچینی آن خشک نشده بود که او را به قتل رساندند.
دارالفنون یکشنبه ششم دی ۱۲۳۰ برابر با پنجم ربیع‌الاول ۱۲۶۸ قمری، ۱۳ روز پیش از قتل امیرکبیر و با حضور ناصرالدین شاه، آقاخان نوری صدراعظم جدید و گروهی از دانشمندان و معلمان ایرانی و اروپایی با ۳۰ نفر شاگرد رسما گشایش یافت. نقشه ساختمان با استفاده از طرح عمارت سربازخانه ولیچ انگلیس ‌اواخر سال ۱۲۲۹ آماده و محمدتقی معمارباشی به احداث آن مأمور شد و کار را آغاز کرد. قسمت شرقی بنا سال ۱۲۳۰ اتمام یافت. ۸۰ سال پس از فعالیت و در سال ۱۳۰۸ (۱۳۴۸ قمری) ساختمان مدرسه به دستور اعتمادالدوله وزیر وقت معارف تخریب شد و ساختمان فعلی با نقشه مهندسی روسی ساخته شد.
این مدرسه ۵۰ اتاق مربعی با نقوش و تزئینات مختلف در چهارطرف حیاط داشت. در وسط حیاط مدرسه حوض بزرگی بود که در اطراف آن باغچه‌هایی برای ایجاد فضای سبز و گلکاری ساخته شده بود. دارالفنون مجهز به آزمایشگاه فیزیک ، شیمی و داروسازی، چاپخانه، کتابخانه، سفره‌خانه یا غذاخوری بود. افراد زیادی در زمان‌های مختلف تغییرات زیادی در این مدرسه ایجاد کرده‌اند. امروز امکان بازدید از این محل در خیابان ناصرخسرو وجود ندارد.