راهی برای زندگی بهتر

خواهرها و برادرها تا کوچک هستند فقط هم‌بازی‌هایی هستند که گاه سر یک عروسک​ با یکدیگر دعوا می‌کنند؛ اما این دلگیری‌ها از همان روزها هم چندان دوام ندارد و به چشم برهم زدنی جای …

خواهرها و برادرها تا کوچک هستند فقط هم‌بازی‌هایی هستند که گاه سر یک عروسک​ با یکدیگر دعوا می‌کنند؛ اما این دلگیری‌ها از همان روزها هم چندان دوام ندارد و به چشم برهم زدنی جای خود را به محبت و نوازش می‌دهد. وقتی دست کوچکی پیش می‌آید و عروسک را روبه‌روی صورتت می‌گیرد و با لحنی آرام و گاه نوک زبانی می‌گوید «بیا بگیر، مال تو» همان عروسک می‌شود عامل آشتی و از سر گرفتن خنده‌های از ته دل دوران کودکی.
آن دوران که به پایان می‌رسد و پابه مدرسه می‌گذاریم، هر که خواهر یا برادری در مدرسه دارد، پشتش حسابی گرم است. می‌داند هر مشکلی پیش آید او یکی را دارد که کنارش باشد، با او همراهی کند و هوایش را داشته باشد.
در سال‌های بعد این روابط شکل و رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد. پیوندها ریشه‌دارتر و جنس‌شان دگرگون می‌گردد تا آنجا که گاه جای خالی برادر یا خواهر را هیچ کسی نمی‌تواند پر کند.
البته خیلی هم یکجانبه نباید به این موضوع نگاه کرد. هستند خواهرها و برادرانی که بر سر موضوعات مختلف و گاه پیش پا افتاده از یکدیگر رنجیده‌اند و سال‌هاست از هم بی‌خبرند؛ اما به واقع چنین روابطی در اقلیت بوده و بیشتر این پیوندها بسختی از هم گسسته می‌شود.
آنچه مهم است شناخت و دانستن جایگاه واقعی خواهر یا برادر در زندگی است. این هم از آن جمله مواردی است که تنها در خانه و خانواده باید به آن پرداخته و به بچه‌ها آموزش داده شود.
البته مدرسه و رسانه‌های مختلف هم در این زمینه مسئولیت‌هایی برعهده دارند اما آنچه در خانه بیان و به آن عمل می‌شود، مهم‌ترین وجه این موضوع است.
بچه‌ها باید در عمل بیاموزند چگونه باید با خواهر و برادر خود رفتار نمایند و باید درک کنند این رفتارها چه اثر و نقشی در زندگی آینده آنها بازی می‌کند.
به همین دلیل نقش والدین در احترام بچه‌ها به یکدیگر بسیار مهم و پررنگ است؛ بسیار پررنگ‌تر از نقش رسانه‌ها و سایر نهادهای اجتماعی.
با توجه به این نکات و آنچه جامعه ماشین‌زده به ما دیکته می‌کند، به نظر می‌رسد باید آموزش‌هایی در این مورد به والدین داده شود. شاید حلقه‌های دوستان و فامیل بتواند در این مورد نقش موثری ایفا کند. نشست‌های ماهانه و بیان تجربه‌های مثبت و منفی، تلخ و شیرین و حتی متضاد با یکدیگر می‌تواند فضاهای واقعی را در ذهن ما زنده کند و نتیجه آنچه از رفتارمان ناشی می‌گردد را در دورانی پیش از وقوع در برابرمان نمایان سازد.
محققان بر این باورند که چنین نشست‌هایی اگر با حضور یک متخصص یا فردی مطلع صورت پذیرد، نتایجی به مراتب مثبت‌تر در پی خواهد داشت. نتایجی که ما و فرزندان‌مان به عنوان نسل آینده می‌توانیم از آن بهره بگیریم و زندگی خانوادگی و اجتماعی موفق‌تری داشته باشیم.
به نظر می‌رسد این‌گونه راه‌حل‌ها با سرشت انسان‌ها سازگارتر بوده و در عصر تسلط فناوری بر زندگی انسان‌، راهی برای داشتن زندگی آرام‌تر و آسایش بیشتر است.