آبله‌مرغان در بارداری

آیا در دوران کودکی آبله‌مرغان گرفته‌اید؟ اگر نه، شما می‌توانید یکی از هر ۲ هزار نفری باشید که در دوره بارداری خود مبتلا به آبله‌مرغان می‌شوند. آبله‌مرغان، بیماری دوره کودکی …

آیا در دوران کودکی آبله‌مرغان گرفته‌اید؟ اگر نه، شما می‌توانید یکی از هر ۲ هزار نفری باشید که در دوره بارداری خود مبتلا به آبله‌مرغان می‌شوند. آبله‌مرغان، بیماری دوره کودکی است و تنها ۲ درصد افراد در گروه سنی ۱۵ تا ۴۹ سال دچار آن می‌شوند...
مرکز کنترل بیماری‌ها، جامعه متخصصان اطفال آمریکا و دیگر گروه‌های جامعه پزشکان، همگی توصیه می‌کنند که تمام کودکان سالم یک ساله و بزرگ‌تر واکسن آبله‌مرغان دریافت ‌کنند. اگر در دوران بارداری دچار آبله‌مرغان شدید از خودتان خوب مراقبت کنید. در تقریبا ۱۵ درصد بزرگسالانی که آبله‌مرغان می‌گیرند، نوعی ذات‌‌الریه ایجاد می‌شود که می‌تواند به خصوص برای زنان باردار خطرناک باشد.
بهتر است اگر به دیدار خانواده‌هایی می‌روید که کودک مبتلا به آبله‌مرغان دارند و مشکوک هستید که در کودکی آبله‌مرغان گرفته‌اید یا نه، از این دیدار صرف‌نظر کنید و آن را تا بهبود کودک خانواده به تعویق بیندازید. اگر درست پیش از زایمان دچار آبله‌‌مرغان شدید، احتمال دارد که جنین شما هم مبتلا شود. این بیماری در نوزادان می‌تواند بسیار شدید باشد.
اگر در دوران بارداری درتماس با این عفونت قرار گرفتید فورا با پزشک‌تان تماس بگیرید. زن بارداری که با این ویروس بسیار آلوده‌کننده در تماس باشد، باید VZTG که نوعی ایمونوگلوبین است را دریافت کند. اگر در عرض ۷۲ ساعت پس از تماس با آلودگی، این ایمونوگلوبین را دریافت کنید، ممکن است از بروز عفونت پیشگیری شود یا شدت علائم کاهش یابد. عاقلانه?ترین کار این است که حتما پیش از بارداری واکسن بزنید.

مهراندخت نکاوند
کارشناس ارشد مامایی
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد