از عتیقه تا مدرن: جمعه بازار تهران

جمعه بازار هر جمعه از حدود ده صبح تا سه بعد از ظهر به روی خریداران باز است. یک پارکینگ پنج طبقه در خیابان جمهوری، بین خیابان‌های سعدی و لاله‌زار واقع‌شده که روزهای جمعه محل توقف …

جمعه بازار هر جمعه از حدود ده صبح تا سه بعد از ظهر به روی خریداران باز است. یک پارکینگ پنج طبقه در خیابان جمهوری، بین خیابان‌های سعدی و لاله‌زار واقع‌شده که روزهای جمعه محل توقف خودروها از اجناس گوناگون پُر شده، به بازار خرید و فروش تبدیل می‌شود؛ البته اطراف آن چند پارکینگ کوچک و کم وبیش بزرگ دیگر هست تا در قبال پرداخت هزینه توقف، خیال خودروداران از بابت پیداکردن جا راحت باشد. ایستگاه مترو هم برای استفاده‌کنندگان از وسایل حمل و نقل عمومی فاصله چندانی با آن ندارد.
برخی فروشندگان جزو کسانی‌اند که این پارکینگ محل ارتزاق هرجمعه آنهاست و صنایع دستی، البسه و پوشاک، دستبافته‌های ترکمن، لوازم زینتی، ظروف، عتیقه‌جات، فرش، گلیم، لوازم قدیمی یا جدید و... در غرفه‌های متعدد پیش روی مشتریان است. اجناس جمعه بازار جمهوری معمولا با قیمتی ارزان‌تر از بسیاری مغازه‌ها به فروش می‌رسند، اما حساب برخی عتیقه‌جات و صنایع دستی جداست. امکان پرو و امتحان البسه مگر به صورت چشمی نیست.
برای خرید از جمعه بازار باید پول نقد بردارید زیرا کسی آنجا کارتخوان ندارد. بنابراین در راهروها و میان مشتری و فروشنده و اجناس، حواستان باید مدام به پول‌های نقدتان باشد.