دیوالی؛ باران نور بر سرزمین هند

ظرف های کوچک سفالین نقطه های نورانی را دربر گرفته اند و همچون کرم های شب تاب همه جا گسترده شده اند. هر جا انسانی هست این نقاط نورانی هم هستند. حالا نوع و میزان این نورها به بضاعت …

ظرف های کوچک سفالین نقطه های نورانی را دربر گرفته اند و همچون کرم های شب تاب همه جا گسترده شده اند. هر جا انسانی هست این نقاط نورانی هم هستند. حالا نوع و میزان این نورها به بضاعت هر فرد بستگی دارد.
نه تنها زمین، بلکه آسمان شبه قاره هند هم در روز دیوالی نور باران است. آتش بازی ها رنگ های نورانی را به آسمان شهرها و روستاها هم می پاشند و دود آنها مه هوای زمستانی را پایین تر می آورد.
هندوها از پنج روز قبل با مراسم مختلفی به استقبال دیوالی می روند. مغازه ها پر از بسته های کادویی حاوی آجیل و شیرینی می شود که اقوام برای یکدیگر می برند و در خانه ها جشن های کوچکی قبل از روز دیوالی بزرگ برپاست.
دیوالی مهمترین عید هندوهاست که پیش از آن خانه ها برای خوشامدگویی به لاکشمی (Lakshmi)، الهه توانگری و کامیابی پاک و آماده می شوند.
واژه دیوالی از Deepavali گرفته شده که به معنای ردیفی از نورهاست. مردم هند با ریسه های الکتریکی یا شمع های کوچک متعددی که در ظرف های سفالین کوچک روشن می کنند این صف های نورانی را تجسم می بخشند و برای یک سال آینده، به زندگی خود نور می پاشند.
تزیینات کف زمین که در آنها نقوش نمادین دین هندو با پودرهای رنگی کشیده و با همان شمع های کوچک کامل می شوند هم از دیگر بخش های مراسم دیوالی است که معمولا در پایان روز دیوالی بزرگ انجام می گیرد.
این نقش های نمادین و گل های زردی بنام گدا (Gedaa) که معمولا به معابد و خدایان تقدیم می شود تقریبا در مقابل همه درها حتی خوابگاه های دانشجویان هم دیده می شوند.
دیوالی با اعتقاداتی همچون خرید اجناسی که افراد آرزو دارند سال آینده شان با آنها پر شود نیز همراه است. به همین دلیل ثروتمندان بمناسبت دیوالی طلا می خرند تا ثروتشان افزون شود و علایم دلار و سکه را به تزیینات دیوالی خود می افزایند.
اما این آتش بازی ها و جشن ها معمولا با خطراتی نیز همراه است. همچون سایر جشن ها و فستیوال های بزرگ هند، در دیوالی هم تهدید بمبگذاری یا حملات تروریستی وجود دارد و معمولاً پلیس در این روزها تدابیر امنیتی خود را افزایش می دهد.
آتش نشان ها هم در حال آماده باش بسر می برند تا در صورت وقوع حوادث ناشی از آتش بازی به کمک حادثه دیدگان بشتابند.
دیوالی امسال هم با اخباری از جمله آتش گرفتن کارخانه ساخت ترقه در ایالت اتارپرداش هند و کشته شدن دستکم هشت و مجروحیت ۱۲ نفر پایان یافت.