نیاز روزانه بدن به کلسیم چقدر است

دکتر غریب‌دوست، فوق‌تخصص روماتولوژی به پرسش‌های ما پاسخ می‌دهد. به طور طبیعی هزار تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم برای بدن لازم است و خانم‌های شیرده ۵۰۰ گرم بیشتر نیاز دارند. میزان …

دکتر غریب‌دوست، فوق‌تخصص روماتولوژی به پرسش‌های ما پاسخ می‌دهد.
به طور طبیعی هزار تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم برای بدن لازم است و خانم‌های شیرده ۵۰۰ گرم بیشتر نیاز دارند.
میزان جذب کلسیم با سن و نیاز بدن ما رابطه دارد. بدن کودکان حدود ۶۰ درصد از کلسیمی را که می‌خورند جذب می‌کند، زیرا در سن رشد هستند و بدنشان برای استخوان‌سازی‌ به کلسیم زیادی نیاز دارد.
با افزایش سن میزان جذب کلسیم کاهش پیدا می‌کند و بعد از بزرگسالی به ۱۵ تا ۲۰ درصد می‌رسد، البته این مقدار در زنان باردار دوباره افزایش پیدا می‌کند.
بعد از میانسالی این مقدار باز هم کاهش پیدا می‌کند و از این سن به همه افراد توصیه می‌شود کلسیم بیشتری مصرف کنند.
درصد جذب کلسیم بدن به مقدار کلسیمی که می‌خوریم بستگی دارد. هر چه کلسیمی که وارد بدن می‌شود بیشتر باشد، مقدار جذب کمتر خواهد بود. بیشترین مقدار جذب مفید کلسیم در دز کمتر از۵۰۰ میلی‌گرم اتفاق می‌افتد.
دقت کنید، کلسیم با خیلی از داروها مثل بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای فشار خون مغایرت دارد بنابراین هیچ‌وقت سرخود اقدام به مصرف این مکمل‌ها نکنید و با پزشکتان مشورت کنید.
اما نکته مهم در مورد مصرف شیر و لبنیات و دریافت کلسیم این است که در بدن ما همیشه باید بین دریافت کلسیم، سدیم، پتاسیم و منیزیم تعادل برقرار باشد.
بهترین قرص‌های کلسیم، کلسیم کربنات است که باید تحت نظر پزشک مصرف شود. قرص‌های کلسیم باید با کنترل مصرف شود زیرا مشکل عروقی و سنگ‌های کلیه را سبب خواهد شد. ویتامین D تا ۴۰۰ واحد کلسیم دارد. ویتامین D با بعضی از قرص‌ها و با نور مستقیم خورشید تأمین می‌شود.