چگونه گواهینامه رانندگی بین المللی بگیریم؟

معمولاً توریست‌های شهرهای شلوغ ترجیح می‌دهند برای رفت و آمد از وسایل نقلیه‌ عمومی استفاده کنند؛ هم پیدا کردن مسیرها در ترافیک و شلوغی برای یک مسافر غریبه کار سختی است و هم …

معمولاً توریست‌های شهرهای شلوغ ترجیح می‌دهند برای رفت و آمد از وسایل نقلیه‌ عمومی استفاده کنند؛ هم پیدا کردن مسیرها در ترافیک و شلوغی برای یک مسافر غریبه کار سختی است و هم ممکن است به خاطر آشنا نبودن با خیابان‌ها، دردسر برای خودشان درست کنند.
اما برای گشت و گذار در شهرهای خلوت، گاهی بهترین گزینه، در اختیار داشتن یک اتومبیل شخصی است که می‌توان با آن مسیرهای کوتاه خارج از شهر را نیز راند و به جاهای بیشتری سر زد. مخصوصاً اگر تعداد مسافران چهار-پنج نفر باشد و هر بار تاکسی و مترو سوار شدن کلی برای آن‌ها خرج بردارد.
امروزه، در اکثر شهرهای توریستی می‌توان آژانس‌ها و دفاتر کرایه‌ اتومبیلی را پیدا کرد که در ازای داشتن گواهینامه‌ بین‌المللی معتبر به مسافران ماشین اجاره می‌دهند. هزینه‌ اجاره‌ی این ماشین‌ها با توجه به نوع اتومبیل و شهر مقصد با یکدیگر متفاوت است ولی در تمام آن‌ها یک شرط مشترک وجود دارد: گواهینامه رانندگی بین‌المللی.
حالا برای داشتن این گواهینامه‌ بین‌المللی چه کار باید کرد؟ چه مدارکی مورد نیاز است؟ چه‌قدر اعتبار و هزینه دارد؟ و صدور آن چند روز طول می‌کشد؟
در ایران، برای رانندگانی که گواهینامه‌ معتبر جمهوری اسلامی ایران دارند، کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی مجری صدور گواهینامه‌ بین‌المللی است.
این گواهینامه با اعتبار یک ساله صادر می‌شود و دارنده‌ آن اجازه دارد در کشورهایی که آن را تائید می‌کنند، رانندگی کند. داشتن گواهینامه‌ بین‌المللی با شرایط اقامت یا قوانین کشور مقصد کاری ندارد و تنها به صورت موقت به مسافر اجازه‌ رانندگی می‌دهد. راننده موظف است کلیه‌ قوانین رانندگی مربوط به کشور مقصد را رعایت کند.
مدارک لازم برای درخواست گواهینامه بین‌المللی
یک: گواهینامه معتبر جمهوری اسلامی ایران
دو: عکس ٣ در٤؛ پس‌زمینه سفید، تمام رخ، دو قطعه
نکته: در صورتی عکس گواهینامه با عینک باشد، لازم است عکس گواهینامه بین‌المللی نیز عینک داشته باشد.
سه: تصویر صفحه اول گذرنامه
چهار: تکمیل فرم درخواست گواهینامه بین‌المللی (فارسی و انگلیسی)
پنج: پرداخت مبلغ ٣١٠٠٠ تومان بابت هر جلد گواهینامه
روش‌های درخواست گواهینامه بین‌المللی
یک: مراجعه به کانون معاونت اسناد و مدارک بین‌المللی؛ به آدرس:تهران،خیابان خرمشهر،خیابان شهیدعربعلی، شماره ٢
دو: مراجعه به یکی از نمایندگی‌های کانون معاونت اسناد و مدارک بین‌المللی در سراسر کشور
سه: مراجعه به ادارات پست سراسر کشور
چهار: ثبت درخواست از طریق اینترنت
در صورت مراجعه به یکی از نمایندگی‌های کانون معاونت اسناد و مدارک بین‌المللی، صدور گواهینامه بین‌المللی فوری خواهد بود ولی در مورد تحویل مدارک به صورت اینترنتی یا اداره پست، صدور کارت گواهینامه بین‌المللی حداقل یک هفته طول خواهد کشید.