امامزاده اسماعیل (ع)

میدان قدس را سه کیلومتر پایین بیاییم، در محله زرگنده و کمی پایین‌تر از محله قلهک، به باغ زیبایی برمی‌خوریم که در آن درختان انبوهی قرار گرفته است. زرگنده و قلهک از محله‌های …

میدان قدس را سه کیلومتر پایین بیاییم، در محله زرگنده و کمی پایین‌تر از محله قلهک، به باغ زیبایی برمی‌خوریم که در آن درختان انبوهی قرار گرفته است.
زرگنده و قلهک از محله‌های تاریخی و سنتی تهران هستند، این محله‌ها در دوره‌های پیشین دهکده‌هایی بودند که جزئی از تهران به حساب می‌آمدند، اما داخل شهر نبودند، از این رو بود که ماشین‌ها کرایه خود را از تهران به قلهک حساب می‌کردند. امامزاده اسماعیل (ع) که در میان این باغ زیبا قرار گرفته، در آن روزگاران نیز مامن بسیاری از مردم روزگار خود بوده و بر اهمیت محله زرگنده افزوده است. در واقع این بقعه متبرکه به این محله وجهه‌ای مذهبی و روحانی بخشیده است. آن حضرت از نوادگان امام زین‌العابدین (ع) است. شجره نامه ایشان روی تابلوی بزرگی که در داخل حرم نصب شده و در آن تاریخ وفات آن بزرگوار سال ۸۵۰ قمری ذکر شده است. قدمت بنای امامزاده اسماعیل به ۱۵۰ سال پیش می‌رسد. این بنا بر ۱۸ ستون استوار است و از سال ۱۳۳۰ به این طرف تغییر کلی در آن داده نشده و تنها ترمیم و بازسازی در بنای آن صورت گرفته است، تزئینات داخلی امامزاده نیز به همان صورت ابتدایی باقی مانده است. گذراندن ساعاتی در محوطه و بقعه این امامزاده که پیرامون آن را نیز فضای سبز زیبایی فراگرفته می‌تواند برای هر زائری چشم نواز باشد و حسی روحانی و معنوی را در او برانگیزد.
برای رفتن به امامزاده اسماعیل می‌توانید از راه‌های مختلفی استفاده کنید. متروی قلهک یکی از راحت‌ترین گزینه هاست. از پیچ شمیران و میدان رسالت نیز می‌توانید با اتوبوس‌های میدان قدس تا ایستگاه قلهک بروید. تاکسی‌هایی که به سیدخندان می‌روند نیز گزینه‌های خوبی برای رفتن به این امامزاده هستند که در اغلب میدان‌های شهر نظیر انقلاب، ولیعصر یا هفت تیر نیز وجود دارند و از آنجا اتوبوس و تاکسی به سمت قلهک به وفور یافت می‌شود.