انقلاب رنگی طبیعت و انتخاب رنگی روان شناس

خیلی از افراد ادعا می‌کنند با شروع فصل سرد، افسردگی به سراغ آنها می‌آید. البته افسردگی بروز نمی کند مگر اینکه زمینه‌های روانی برای فرد فراهم شده باشد یا اینکه از قبل مستعد …

خیلی از افراد ادعا می‌کنند با شروع فصل سرد، افسردگی به سراغ آنها می‌آید. البته افسردگی بروز نمی کند مگر اینکه زمینه‌های روانی برای فرد فراهم شده باشد یا اینکه از قبل مستعد ابتلا به این بیماری بوده باشد...
البته اصطلاح «افسردگی فصلی» در علم روان‌شناسی وجود دارد و می‌توان با انجام کارهای مختلف و ساده‌ای مانند استفاده از رنگ‌های خاص در پوشش یا دکوراسیون، احتمال ابتلا به این نوع افسردگی‌ را کاهش داد.
افسردگی فصلی در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل کرختی خاصی که به دلیل نوع آب‌وهوا در بدن افراد ایجاد می‌شود، شایع‌تر است. از طرف دیگر ریزش برگ‌ها، سکون درخت‌ها، از بین رفتن سبزی طبیعت، خاکستری بودن مداوم هوا و از بین رفتن زندگی گیاهان در این فصل‌ها ممکن است کسانی را که زمینه ابتلا به افسردگی دارند، بیشتر تحت‌تاثیر قرار دهد و حس سردی و گوشه‌گیری را به افراد عادی هم منتقل کند.
نکته دیگر این است که با وجود گرم بودن بیشتر رنگ‌های پاییزی (مانند زرد، قهوه‌ای روشن و نارنجی)، شادی به افراد القا نمی‌شود چون آنها از بهار و تابستان سبز و گرم پا به پاییز زرد و سرد گذاشته‌اند و به راحتی نمی‌توانند زردی طبیعت را بپذیرند. از آنجا که نمی‌توان تاثیر رنگ‌ها را بر روان انسان‌ها نادیده گرفت، چند پیشنهاد برای انتخاب رنگ پوشش پاییزی به شما می‌دهیم تا شاید با الهام گرفتن از آنها ذهنتان را از کرختی پاییز رها کنید:
سبز، مکمل رنگ‌های پاییزی: رنگ سبز نوعی شادابی و آرامش در اعماق جسم و جان آدمی ایجاد می‌کند. حضرت رسول (ص) می‌فرمایند: «به سبزه بنگرید تا سوی چشمانتان زیاد شود.» این حدیث می‌تواند نشان‌دهنده اثر مثبت رنگ سبز بر سیستم روانی باشد. از آنجا که رنگ سبز در طبیعت پاییزی به ندرت به چشم می‌خورد، پوشیدن لباس‌هایی با این رنگ می‌تواند مشکلات و نشانه‌های افسردگی را در افراد از بین ببرد و به نوعی مکمل رنگ‌های پاییزی باشد.
قرمز، رنگ شعف: پوشیدن لباس‌های قرمز شور، شعف، گرما و هیجان زیادی را در روزهای سرد، ابری و بارانی پاییز ایجاد می‌کند. افرادی که در روزهای پاییزی رنگ قرمز را برای پوشش خود انتخاب می‌کنند، معمولا حس و حال بهتری برای کار کردن دارند و روز خود را با شادی بیشتری سپری می‌کنند.
زرد، رنگ امید: از آنجا که پاییز با خزان و مرگ طبیعت همراه است، برخی افراد را دچار یأس و ناامیدی می‌کند اما پوشیدن لباس‌هایی با رنگ زرد امیدواری را به چنین افرادی بازمی‌گرداند. سازمان هواپیمایی جهانی (یاسا)، به همین دلیل چند سال پیش دستور داد که رنگ‌های زرد خاصی برای طراحی دکوراسیون داخلی هواپیماها استفاده شود تا حس امیدواری و رسیدن به مقصد در مسافران به وجود بیاید.
نارنجی، رنگ شادی: پوشیدن لباس‌هایی با رنگ نارنجی که ترکیبی از زرد و قرمز است، شادی زیادی به افراد می‌دهد.

دکتر پرویز رزاقی
روان‌شناس، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی