یَلِه میان‌جنگل

مسیر کوهنوردی و جنگل پیمایی الیمستان، یکی از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران است که علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب می‌کند. جاده هراز زیبایی‌های زیادی در خود نهفته دارد …

مسیر کوهنوردی و جنگل پیمایی الیمستان، یکی از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران است که علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب می‌کند.
جاده هراز زیبایی‌های زیادی در خود نهفته دارد که اگر اندکی وقت بگذاریم می‌توانیم از این جاذبه‌ها بخوبی استفاده کنیم.
هرچند ساخت و سازهای مجاز و غیرمجاز چهره طبیعت اطراف جاده هراز را که روزگاری زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی را در خود جای داده بود، خدشه‌دار کرده، ولی هنوز هم می‌توان از طبیعتی که نفس‌های آخر را در مقابل سکوت ما می‌کشد، لذت برد!
این مسیر زیبای جنگلی که از روستایی به همین نام آغاز می‌شود، بعد از گذشتن از میان درختان کهنسال جنگلی و مراتع ییلاقی، به مقبره امامزاده قاسم منتهی می‌شود که بیشتر کوهنوردان آنجا را برای اقامت شبانه انتخاب می‌کنند و اطراف آن چادر می‌زنند.
اواسط بهار و اوایل پاییز، بهترین فصل برای رفتن به جنگل است، ولی مناظر زیبای زمستانی هم می‌تواند وسوسه‌‌انگیز باشد، البته به شرطی که تمامی اصول این گونه سفرها رعایت شود.
مهم‌ترین نکته‌ای که باید در سفر به جنگل رعایت کرد، پرهیز از ریختن آشغال و خاموش کردن آتش است که چنانچه رعایت نشود، خسارات جبران‌‌ناپذیری به جا می‌گذارد.
روستای الیمستان یکی از بکرترین روستاهای شمال است که هنوز هم آب مردم آن از چشمه تامین می‌شود و محصول آن غلات، لبنیات و عسل است، اما از همه اینها گذشته، قله الیمستان هم یکی دیگر از جاذبه‌های این روستاست که در زمستان و بهار کوهنوردان زیادی را به خود جذب می‌کند. قله‌ای که حدود ۲۵۱۰ متر ارتفاع دارد و یکی از بهترین گزینه‌های کوهنوردی در زمستان به شمار می‌رود.

رسول شهبازی