تشخیص رنگ‌های گرم و سرد

برخی بر این باورند رنگ ساختمان‌ها، اتومبیل‌ها و سایر اجسام، بویژه در مناطق گرمسیری، می‌تواند نقش مهمی در افزایش یا کاهش دمای محیط‌های داخلی داشته باشد. از این رو بسیاری از …

برخی بر این باورند رنگ ساختمان‌ها، اتومبیل‌ها و سایر اجسام، بویژه در مناطق گرمسیری، می‌تواند نقش مهمی در افزایش یا کاهش دمای محیط‌های داخلی داشته باشد. از این رو بسیاری از افراد ساکن در مناطق گرمسیری اتومبیل‌هایی به رنگ روشن انتخاب می‌کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت در این مناطق اتومبیل‌های تیره رنگ مشتری چندانی ندارد.
بر این اساس گفته می‌شود هرچه رنگ ساختمان‌ها و اتومبیل‌ها تیره‌تر باشد به این معنی است که دمای داخلی آنها نیز بالاتر خواهد بود. با شبیه‌سازی تاثیر رنگ‌های تیره و روشن بر دمای داخلی ساختمان‌ها می‌توان این تئوری را مورد آزمایش قرار داد. برای انجام این آزمایش به ۳ جعبه کفش هم‌اندازه در ابعاد متوسط، ۴ دماسنج استاندارد معمولی، یک لامپ حرارتی، مقداری یخ، نمک دریایی و یک کیسه پلاستیکی سفید رنگ نیاز دارید. جعبه کفش‌هایی که آماده کرده‌اید را به ۳ رنگ سفید، سیاه و خاکستری رنگ کنید و آنها را در گوشه‌ای قرار دهید تا کاملا خشک شود.
جعبه‌ها را به ردیف روی میز یا یک سطح صاف بگذارید. زیر هر یک از این جعبه‌ها یک دماسنج قرار دهید. دماسنج چهارم را روی میز یا روی سطحی خارج از جعبه قرار دهید. در لحظه شروع آزمایش دمای هر یک از دماسنج‌ها را در جدولی ثبت کنید. در هریک از جعبه‌ها را روی آن قرار دهید و پس از نیم ساعت دمای هر یک از دماسنج‌هایی که در زیر جعبه‌ها قرار دارند را در ستون دیگر جدول ثبت کنید. در مرحله بعد در جعبه‌ها را بردارید. در این مرحله باید یک روز گرم تابستانی را برای جعبه‌ها شبیه‌سازی کنید. روی سطح جعبه‌ها یک لامپ حرارتی بگذارید. باید این لامپ را در فاصله‌ای قرار دهید که میزان گرمای دریافتی سه جعبه با هم برابر باشد. دماسنج چهارم را نیز در فاصله بین دو تا از جعبه‌ها قرار دهید.
پس از گذشت ۳۰ دقیقه دمای هر یک از دماسنج‌ها را در ستون دیگری ثبت کنید. در مرحله سوم باید در حالی که جعبه‌ها را روی یک سطح سرد قرار داده‌اید، به آنها گرما دهید. در حقیقت با این کار شروع یک روز گرم تابستانی پس از پایان توفان زمستانی را شبیه‌سازی می‌کنید. ابتدا یخ‌هایی که برای انجام این آزمایش آماده کرده‌اید را روی سینی قرار دهید و سپس سطح آن را با مقداری نمک دریایی بپوشانید و در پایین کیسه پلاستیکی سفید رنگ را روی آن قرار دهید تا آسیبی به جعبه‌ها وارد نشده و خیس نشوند. پس از این‌که جعبه‌ها را روی این سینی قرار دادید، لامپ حرارتی را روشن کنید و بگذارید این جعبه‌ها ۳۰ دقیقه در معرض لامپ حرارتی قرار گیرند. پس از ۳۰ دقیقه دمایی که هر یک از دماسنج‌ها نشان می‌دهد را در ستون جداگانه‌ای ثبت کنید. آیا میان دماهای ثبت شده در هر یک از مراحل مختلف مغایرت‌هایی را مشاهده می‌کنید؟ آیا در شرایط مشابه دمای داخل جعبه‌ها در مقایسه با هم متفاوت است؟ کدام یک از این جعبه‌ها کمترین دما را نشان می‌دهد؟ اختلاف دمای داخل جعبه‌ها در مقایسه با دمای محیط چقدر است؟
در پایان این آزمایش داده‌هایی در اختیار دارید که نشان می‌دهد جعبه‌های تیره‌تر بیشترین حرارت را دارند. در حقیقت رنگ‌های روشن‌تر امواج انرژی دریافتی از محیط را منعکس می‌کنند و این در حالی است که رنگ‌های تیره‌تر این امواج را به خود جذب می‌کنند. براساس این نتایج، تاثیر رنگ ساختمان‌ها و اتومبیل‌ها یا به طور کلی اجسام مختلف بر دمای محیط‌های داخلی را می‌توان دید.

مترجم: جواد ابویی
منبع: sciencefairadventure