ناباروری مردان ۲ دلیل عمده دارد

درمان ناباروری در مردان، پیش از ابداع روش میکرواینجکشن برای پزشکان و مراکز درمان ناباروری یک معضل اساسی به شمار می‌رفت. از نظر فیزیولوژی، سلول اسپرم پس از اینکه داخل بیضه …

درمان ناباروری در مردان، پیش از ابداع روش میکرواینجکشن برای پزشکان و مراکز درمان ناباروری یک معضل اساسی به شمار می‌رفت. از نظر فیزیولوژی، سلول اسپرم پس از اینکه داخل بیضه تولید شد، برای آنکه قابلیت بارورسازی پیدا کند...
به ۷۵ روز زمان نیاز دارد. اسپرم برای یافتن تکامل فیزیولوژیک و بیولوژیک راهی بسیار طولانی در پیش دارد. به این ترتیب می‌توان علل ناباروری در مردان را نخست تشکیل نشدن نطفه در بیضه که به «علل غیرانسدادی» مشهور است و دوم انسداد در مسیری که به آن اشاره شد و خارج نشدن اسپرم از این مجرا دانست. برای حل مشکل تشکیل‌نشدن نطفه، برخی امکانات درمانی وجود دارد، از طریق نمونه‌برداری (بیوپسی) از بیضه می‌توان بافت بیضه را در محیط آزمایشگاه طی فعل و انفعال‌هایی له و اسپرم را جدا کرد، سپس آن را به تخمک آماده تزریق کرد.
این شیوه همان انقلابی بود که با روش میکرواینجکشن به‌وجود آمد. پیش از این، مردانی را که با وجود اسپرم اندک به روش طبیعی قادر به باروری نبودند، عقیم می‌نامیدند ولی بعد از ابداع روش میکرواینجکشن، بسیاری از آنها صاحب فرزند شدند. البته کسانی هم که دارای نطفه‌های نارس و بلوغ نیافته در بیضه هستند می‌توانند با این روش صاحب فرزند شوند. ناباروری برخی مردان هم به علت انسداد مجاری منتقل‌کننده اسپرم است. در گذشته بیشتر به کمک روش جراحی سعی در ترمیم این مجاری می‌شد که بیشتر این اقدام‌ها ناموفق بود اما اینک از طریق روش «آسپیراسیون» می‌توان از این مجاری نطفه استخراج یا از بیضه نمونه‌برداری کرد. به کمک این تکنیک می‌توان به حد کافی اسپرم به دست آورد. سپس با استفاده از روش میکرواینجکشن امکان لقاح تخمک و پس از آن با انتقال تخمک لقاح یافته یا جنین اولیه به رحم همسر، امکان بارداری را فراهم کرد. ناگفته نماند درصد موفقیت این روش‌ها مانند IVF است یعنی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد.
البته در مقایسه با میزان بارداری طبیعی (۳۰ درصد) این رقم امیدوارکننده است. موفقیت میکرواینجکشن به سن همسر بستگی دارد. اگر سن همسر بالا باشد (بالای ۳۵ سال)، شانس موفقیت کاهش پیدا می‌کند مهم، این است که پس از به دست آوردن اسپرم به کمک میکرواینجکشن و لقاح آن با تخمک، بقیه مراحل مانند بارداری طبیعی خواهد بود. اگر مردی فاقد سلول‌های زایای اسپرم باشد، متاسفانه در حال حاضر امکان درمانی برای او وجود ندارد. هر چند فقط نیم تا یک درصد جمعیت مردان نابارور هستند. این گروه فقط از طریق روش اهدای جنین می‌توانند صاحب فرزند شوند. با توجه به اینکه اهدای اسپرم در دین اسلام منع شده، انجام این روش در کشور ما منتفی است. بنابراین مردان فاقد اسپرم خواستار فرزند یا باید برای دریافت جنین اهدایی اقدام کنند یا کودکی را به عنوان فرزندخوانده بپذیرند.

دکتر ابوطالب صارمی
فوق‌تخصص ناباروری
رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم