درمان بی‌خوابی با روش‌هایی بی‌عارضه

آیا بسختی یا دیر به خواب می‌روید؟ خوابتان از کیفیت خوبی برخوردار نیست؟ در طول شب چند بار از خواب بیدار می‌شوید؟ با طلوع خورشید از خواب بیدار می‌شوید و دیگر خوابتان نمی‌برد؟ …

آیا بسختی یا دیر به خواب می‌روید؟ خوابتان از کیفیت خوبی برخوردار نیست؟ در طول شب چند بار از خواب بیدار می‌شوید؟ با طلوع خورشید از خواب بیدار می‌شوید و دیگر خوابتان نمی‌برد؟ خواب زیاد یا کابوس می‌بینید؟ پس از خواب همچنان احساس خستگی می‌کنید؟
به این مشکلات اختلال خواب یا بی‌خوابی گفته می‌شود که می‌تواند باعث اختلال در تمرکز، خستگی و خواب‌آلودگی در طول روز، اضطراب و بی‌حوصلگی، سردرد، سفتی و گرفتگی عضلانی، کاهش کیفیت زندگی، بی‌دقتی در انجام کارهای روزانه و حتی اشتباهات خطرناک در کار و رانندگی و سایر مشکلات سلامت می‌شود. اینجاست که اهمیت خواب خوب و باکیفیت روشن ‌شود.
برای رفع مشکلات خواب و بی‌خوابی بسیاری از بیماران از داروهای خواب‌آور استفاده می‌کنند که دارای عوارض جانبی زیادی است و در بسیاری موارد باعث ایجاد وابستگی به این داروها می‌شود، اما برای رفع اختلالات خواب، راه‌های بهتر و کم‌عارضه‌تری نیز وجود دارد. استفاده از گیاهان دارویی مناسب می‌تواند بسیار اثربخش باشد. به عنوان مثال بابونه، اسطوخودوس و سنبل‌الطیب نمونه‌های بسیار خوبی از گیاهان دارویی با اثر آرامبخشی است که می‌تواند برای درمان مشکلات خواب استفاده شود. این گیاهان را می‌توان به صورت دم کرده استفاده کرد. نوشیدن بعضی از انواع چای سبز و چای گل داوودی نیز برای درمان بی‌خوابی موثر است.
استفاده از ماسک‌های گیاهی صورت قبل از خواب نیز می‌تواند با تاثیر آرامبخشی به رفع مشکل بی‌خوابی کمک کند. هومیوپاتی نیز داروهای مختلفی برای کاهش مشکلات بی‌خوابی دارد.
طب سوزنی یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش کیفیت خواب و درمان مشکل بی‌خوابی بدون عارضه جانبی است. تحقیقات نشان می‌‌دهد طب سوزنی باعث افزایش آزاد شدن سروتونین می‌شود که تنظیم‌کننده خواب بدن است. این روش همچنین دارای تاثیرات قابل توجه آرامبخشی و کاهش اضطراب است.
تحریک یک‌سری نقاط خاص در گوش نیز می‌تواند اثرات مشابهی داشته باشد.
گاهی اوقات نیز فقط تغییر شیوه زندگی و انجام توصیه‌های ساده می‌تواند اختلال خواب شما را درمان کند، از جمله کاهش مصرف چای، قهوه و سیگار در شب (کاهش مصرف کافئین و نیکوتین)، قدم‌زدن یا مطالعه‌کردن قبل از خواب، کاهش یا حذف خواب بعدازظهر، اتاق خوابی کاملا ساکت و تاریک با رایحه‌ای خوش و دمای مناسب، فاصله چند ساعتی بین شام و زمان خوابیدن و پرهیز از صرف شام سنگین بویژه در ساعات پایانی شب. همچنین دوش آب‌گرم قبل از خواب نیز می‌تواند موثر واقع شود.

دکتر امیرهومن کاظمی
متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی