آگاهی؛ شرط موفقیت در زندگی زناشویی

یکی از عوامل موثر در موفقیت زندگی زناشویی، داشتن آگاهی در حوزه مسایل زناشویی است... متاسفانه در ایران این مساله تابو محسوب می‌شود و براساس این نگاه، ‌اغلب آموزش‌های لازم در …

یکی از عوامل موثر در موفقیت زندگی زناشویی، داشتن آگاهی در حوزه مسایل زناشویی است...
متاسفانه در ایران این مساله تابو محسوب می‌شود و براساس این نگاه، ‌اغلب آموزش‌های لازم در این زمینه داده نشده و زوج‌های جوان نمی‌دانند چطور رفتار درست و بهنجار زناشویی را از خود نشان دهند. متاسفانه سه‌چهارم طلاق‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به این مساله مربوط است. زوج‌های جوانی که از روابط زناشویی با یکدیگر راضی نیستند معمولا دچار طلاق عاطفی و سپس طلاق شرعی و قانونی می‌شوند. درحالی که برای هر مشکلی راهکاری وجود دارد و راهکار جلوگیری از طلاق عاطفی و داشتن روابط زناشویی سالم، آموزش‌های قبل از ازدواج است. درصد چشمگیری از زوج‌های جوانی که تجربه زناشویی و باهم بودن را قبل از رفتن به زیر یک سقف ندارند، باید در مشاوره‌های جنسی-زناشویی پیش از ازدواج آموزش‌های لازم را ببینند. این اقدام می‌تواند از طریق دوره‌های آموزشی هنر هم‌آغوشی و مهارت‌های زناشویی به آنها آموزش داده شود تا بتوانند به نحو درست از یکدیگر کامیاب شوند و لذت ببرند. با این آموزش‌هاست که آنها در زندگی آینده به دنبال روابط فرا زناشویی (خیانت به همسر) یا حتی سوءمصرف موادمخدر و همین‌طور مصرف الکل نمی‌روند اما واقعا چه زمانی برای آموزش روابط زناشویی به دختران و پسران جوان مناسب است؟ این آموزش‌ها به فرهنگ خانواده‌ها بستگی دارد. در خیلی از خانواده‌ها، دختران و پسران جوان می‌توانند آموزش‌ها را در دوران نامزدی بگیرند اما بهترین زمان برای آموزش روابط زناشویی پس از عقد و زمانی است که هنوز زندگی مشترک را به صورت رسمی آغاز نکرده‌اند و در اصطلاح به زیر یک سقف نرفته‌اند.
آموزش روابط زناشویی به زوج‌های جوان به اندازه آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان مهم و ضروری است. درصد بسیار زیادی از جوانان کشور با چگونگی روابط زناشویی سالم آشنا نیستند و به همین دلیل فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار موثر است. دانشگاه‌ها، ‌مطبوعات، رسانه‌ها و صدا و سیما باید برای کمک به مسایل جوانان پیشقدم شوند. همچنین باید به روان‌شناسان و روان‌پزشکان معتمد اجازه داده شود تا کتاب‌های خود را در این زمینه منتشر کنند و درباره این مسایل اطلاع‌رسانی کنند زیرا در غیر این‌صورت افرادی سودجو که فقط به دنبال پول هستند کتاب‌هایی را منتشر می‌کنند که پایه و اساس علمی ندارد و بیشتر گمراه‌کننده است. با وجود ضرورت آموزش روابط زناشویی پیش از ازدواج، هنوز مراکز رسمی و دولتی‌ای در این زمینه وجود ندارد. از این رو اگر در روابط‌ با همسرتان دچار مشکل هستید، بهترین کار این است که از مشاوره با روان‌شناس یا روان‌پزشک ماهری که در این زمینه کار کرده و تجربه دارد، استفاده کنید.

دکتر بهنام اوحدی
روان‌پزشک