حلوای خرما

● مواد لازم: آرد گندم ۱۰۰ گرم خرما ۵۰۰ گرم گلاب ۲ قاشق زعفران ۱ قاشق چای خوری روغن مایع ۱۰۰گرم کره ۵۰گرم پسته و بادام برای تزئین ● طرز تهیه: خرما را از هسته جدا‌ کنید، پوست آن را …

● مواد لازم:
آرد گندم ۱۰۰ گرم
خرما ۵۰۰ گرم
گلاب ۲ قاشق
زعفران ۱ قاشق چای خوری
روغن مایع ۱۰۰گرم
کره ۵۰گرم
پسته و بادام برای تزئین

● طرز تهیه:
خرما را از هسته جدا‌ کنید، پوست آن را بگیرید و آن را با گلاب و زعفران دم کرده له کنید و کنار بگذارید. حالا آرد را الک‌ کنید تا نرم و یکدست شود. سپس آن را در تابه تفت دهید و این کار را تا زمانی که رنگ آرد به قهوه‌ای گرایش پیدا کند، ادامه دهید. مراقب باشید که آرد بوی سوختگی نگیرد که در این صورت تمام حلوای شما این بو را پیدا خواهد کرد. حالا روغن و کره را به آرد اضافه کنید و هم بزنید.
دقت کنید که کره بسیار زود می‌سوزد پس در تمام مدت تفت دادن، باید حواستان به کره باشد. کره باعث می‌شود حلوا لطیف‌تر و خوش عطرتر شود و طعم دلپذیرتری هم داشته باشد.خرما را به آرد تفت داده‌ شده اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید. دقت کنید که در این مرحله باید حرارت کم باشد تا خرما سفت نشود و نسوزد. وقتی خرما و آرد کامل مخلوط شدند، ظرف را از روی حرارت بر‌‌دارید و اجازه دهید حلوا کمی خنک شود. قابلمه را مرتب به طرفین تکان دهید تا حلوا به روغن بیفتد و روغن آن بیرون بیاید. این کار باعث لطیف‌تر شدن حلوا هم می‌شود. حالا حلوا را در ظرف ریخته و روی آن را با پودر پسته، بادام یا نارگیل تزئین کنید. برخی در داخل این حلوا از مغز گردو یا بادام هم استفاده می‌کنند. در این صورت، حلوا مقوی‌تر و مجلسی‌تر می‌شود. حلوای خرما را می‌توانید به اشکال مختلف مثل رولتی، مکعبی و توپی آماده کرده و در کاغذ پذیرایی سرو کنید.

نکته:
اگر آرد را قبل از تفت دادن در روغن بریزید، حلوا روغن بیشتری جذب می‌کند اما این مزیت را دارد که دیگر نیازی به الک کردن آرد نیست.
اگر مخلوط آرد و روغن سفت شده بود، یکی دو قاشق روغن به آن اضافه کنید.
بهتر است از خرمای دشتستان استفاده کنید چون شیرینی کمتری دارند و پوستشان نازک‌تر است.
می توانید به این حلوا کمی پودر دارچین هم اضافه کنید.