کوفته هلو

● مواد لازم: گوشت چرخ‌کرده نیم کیلو آرد نخودچی ۱۵۰گرم سبزیجات معطر یک قاشق غذاخوری نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم آب لیمو یک قاشق کشمش نصف فنجان تخم مرغ یک عدد روغن به میزان …

● مواد لازم:
گوشت چرخ‌کرده نیم کیلو
آرد نخودچی ۱۵۰گرم
سبزیجات معطر یک قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم
آب لیمو یک قاشق
کشمش نصف فنجان
تخم مرغ یک عدد
روغن به میزان لازم
پیاز دو عدد متوسط
هویج دو عدد

● طرز تهیه:
یکی از پیازها را رنده کنید و با آرد نخودچی و گوشت چرخ‌کرده ورز دهید. سپس تخم مرغ را به آن اضافه کرده و نمک و فلفل و زردچوبه را روی آن بریزید و به ورز دادن ادامه دهید. هویج را هم رنده کرده و روی مواد بریزید.
حالا یک پیاز دیگر را به صورت خلالی خرد کرده و تفت دهید تا به رنگ طلایی در بیاید. بعد از آن، کشمش را روی پیاز ریخته و کمی تفت دهید و کنار بگذارید.
این کوفته‌ها، به خاطر اندازه و رنگی که دارند، به کوفته هلو مشهور شده‌اند. بنابراین باید از مواد اولیه به اندازه یک هلو جدا کنید، کف دست پهن کرده و مقداری از پیازداغ و کشمش را وسط آن بریزید. اگر با طعم کشمش مشکل دارید، می‌توانید آن را از دستور حذف کنید اما طعم اصیل این غذا با کشمش به دست می‌آید. بعد از آن که مواد میانی را جا دادید، کوفته را گرد کرده و به صورت گلوله در یک سینی بچینید. وقتی همه مواد را کوفته کردید، سینی را در یخچال بگذارید تا کوفته‌ها خنک شوند و شکل منسجم تری پیدا کنند. سپس کوفته‌ها را تفت داده تا کمی سرخ شوند.
حالا کمی پیازداغ را در آب ریخته و اجازه دهید آب به جوش بیاید. به این آب مقداری زردچوبه، سبزیجات معطر (نعناع، جعفری و گشنیز) اضافه کرده و اجازه دهید بجوشد. سپس کوفته‌ها را یکی یکی داخل آن بگذارید. دقت کنید که کوفته‌ها نباید به طور کامل در آب فرو بروند. یک سوم از سر هر کوفته باید بیرون از آب باشد تا کوفته وا نرود. چاشنی غذا را می‌توانید بسته به ذائقه خودتان، انتخاب کنید. شیرازی‌ها معمولاً از سرکه و شیره استفاده می‌کنند و عده‌ای هم شکر و آبلیمو در آب کوفته می‌ریزند. این چاشنی‌ها باید زمانی استفاده شود که کوفته‌ها کاملا پخته شده‌اند.
بعد از پختن کوفته‌ها، آنها را از آب بیرون آورده و در ظرف بچینید. سپس در صورتی که آب کوفته‌ها هنوز رقیق است، آن را حرارت داده و در صورت لزوم، به آن کمی آرد حل شده در آب سرد اضافه کنید تا کم کم غلیظ شود و قوام پیدا کند. بعد از آماده شدن آب کوفته، آن را روی کوفته‌ها بریزید و سر سفره ببرید.

● نکاتی در پخت کوفته هلو:
شیرازی‌ها معمولاً کوفته هلو را برای افطار میل می‌کنند.
بعضی‌ها در مواد میانی، گردو هم می‌ریزند. گردو طعم خوبی به این کوفته خواهد داد.
می‌توانید قبل از بردن کوفته‌ها سر سفره به رسم شیرازی‌های قدیمی، روی آنها نعناع داغ بریزید.
اگر در خانواده شما کسی هست که به کشمش علاقه ندارد، می‌توانید کشمش را به جای قرار دادن در دل کوفته، در آب کوفته بریزید. آلو بخارا هم گزینه خوبی برای استفاده در آب کوفته است که در این صورت، آب کوفته لعاب‌دار می‌شود.