میل مبهم هوس اثری از بونوئل

میل مبهم هوس اثری از بونوئل سال ۱۹۷۷ برگرفته از رمان زن و عروسک پی یر لویی می توان گفت اگر کسی با سورئالیسم بونوئل و مرزهای واقعیت و رویا و بیان فانتزی و انتخاب معماهای زندگی …

میل مبهم هوس اثری از بونوئل
سال ۱۹۷۷
برگرفته از رمان زن و عروسک پی یر لویی

می توان گفت اگر کسی با سورئالیسم بونوئل و مرزهای واقعیت و رویا و بیان فانتزی و انتخاب معماهای زندگی در فیلم های او آشنا نباشد،فیلم را نوعی موش و گربه بازی صرف توسط پیرمردی می داند که سخت اسیر امیال جنسی اش شده.همچنین استفاده از دو بازیگر برای یک نقش نیز در طول فیلم،بیننده را دچار سرگردانی می کند.اما باید دانست،سورئالیسم بونوئل در بازی های فرعی و تصاویر مغشوش رخ نمی دهد بلکه او سورئالیسم خود را در بستر روایت های خطی و داستان گویانه می گنجاند.
"آنچه در فانتزی قابل تحسین است،این است که هیچ فانتزی وجود نداشته باشد.همه چیز در کارهای بونوئل واقعی ست .به همین دلیل سورئالیسم او قدرت دارد." رومن گوبرن
داستان فیلم،ماجرای پیرمردی ثروتمند است که شیفته ی دختر جوانی می شود.این داستان در تم بمب گذاری های اسپانیا در زمان دیکتاتوری فرانسیسکو فرانکو قرار دارد. به عبارتی خشونت فضا و اعتراضات اجتماعی و سیاسی را بستری برای عشق و احساسات و تعقیب و گریزهای عاشقانه قرار می دهد.
در طول فیلم چندین بار تمام شدن رابطه ی پیرمرد و دختر جوان را می بینیم و این اتفاق آن قدر تکرار می شود که سیر منطقی اش را از دست می دهد اما سورئالیسم بونوئل این باورپذیری را به ما می دهد چون هدف و گره فیلم را چیزی غیر از رسیدن یا نرسیدن- وجود یا عدم رابطه ی بین این دو نفر می باشد.
او نقطه ی عطف ماجرا و تعقیب و گریز ها را روی خود هوس می گذارد. چنانچه وجود دو بازیگر دختر برای یک نقش به نوعی مصداق مفهوم هوس و دوگانگی آن(خواستن و میل و دوری گزیدن)می باشد. از طرفی وجود این دو دختر بر ضد و نقیض های رفتاری و عاطفی در انسان و مخصوصا جنس زن تاکید می ورزد.او به نوعی نشان می دهد روابط مازوخیستی و سادیسمی در ارتباطات انسانی امری طبیعی ست.
همچنین بونوئل در این فیلم،نشانه های تصویری سورئالیستی همچون دوختن لباس عروس خونی،گیر کردن موش در تله،افتادن مگس در لیوان آب را قرار می دهد تا با هرکدام از آنها به فراواقعیات نهفته در این فیلم ساده و تا حدی کلیشه ای نزدیک شویم.
به عنوان مثال لباس عروسی که خونی می باشد،نزدیکی دختر برای قبول ازدواج را نشان میدهد اما در همان لحظه یک بمب گذاری و مرگ دختر دلیل خونی بودن لباس را بر ما روشن می کند.
گیر کردن موش در تله زمانی ست که پیرمرد دختر را از مادرش خواستگاری می کند و این تازه شروع تله ای ست که دختر در آن قرار می گیرد.
افتادن مگس در آب،زمانی ست که پیرمرد دختر را گم کرده است و نگران بازنگشتن اوست.به نوعی افتادن این مگس،حضور دوباره ی دختر در زندگی او را ندا می دهد که آرامش حاکم در زندگی یکنواخت او را به هم می زند.

راضیه مهدی زاده
کارشناسی ارشد سینما، دانشکده ی سینما و تئاتر، دانشگاه هنر تهران