خواندنی هایی درباره انرژی مصرفی در جهان

تنها ۱۰ درصد انرژی لامپ ها برای تولید نور صرف می شود. در واقع ۹۰ درصد آن حرارت ایجاد می کند. در حالی که لامپ های فلورسانس نسبت به لامپ های معمولی ۸۰ درصد الکتریسیته کمتری مصرف می …

تنها ۱۰ درصد انرژی لامپ ها برای تولید نور صرف می شود. در واقع ۹۰ درصد آن حرارت ایجاد می کند. در حالی که لامپ های فلورسانس نسبت به لامپ های معمولی ۸۰ درصد الکتریسیته کمتری مصرف می کند و طول عمر آن ۱۲ برابر بیشتر است.
نور خورشیدی که در هر دقیقه به سطح زمین می رسد، برای تأمین نیاز انرژی سالانه جهان کافی است. میزان انرژی مصرفی آمریکایی ها هر ۲۰ سال دو برابر می شود. پیش بینی شده است از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۳۰، مصرف انرژی جهانی بیش از ۵۵ درصد افزایش پیدا کند. بزرگ ترین خاموشی در جهان در ۱۶ اوت ۲۰۰۴ رخ داد؛ هنگامی که قطع برق در سراسر شمال شرقی آمریکا و سراسر آنتاریو و کانادا اتفاق افتاد که ۵۰ میلیون نفر از داشتن برق محروم شدند. در سال ۲۰۱۰ مرکز داده های گوگل ۲۶۰ میلیون مگاوات (Megawatt) انرژی مصرف کرد. ۱۰ کشور در جهان، دو سوم نفت جهان را تولید می کنند. ۱۰ کشور جهان، تولید کننده دو سوم گاز طبیعی جهان هستند و به همان میزان صاحب منابع اند. آمریکا بیشترین برق تولید شده توسط نیروگاه های هسته ای را وارد شبکه می کند؛ به طوری که یک سوم برق هسته ای جهان در این کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد. فرانسه که در این زمینه در رتبه دوم قرار دارد بیش از سه چهارم برق مصرفی خود را از نیروگاه های برق هسته ای تأمین می کند.
حدود ۳۰ درصد انرژی که در ساختمان ها مصرف می شود، غیرضروری است. بیمارستان های آمریکا جزو پرمصرف ترین مراکز جهان در مصرف انرژی محسوب می شوند. یک بازی پلی استیشن، از یک یخچال انرژی بیشتری مصرف می کند. زغال سنگ نسبت به منابع دیگر الکتریسیته بیشتری تولید می کند. به عنوان مثال نسبت به گاز طبیعی، ۲ برابر میزان الکتریسیته تولید می کند.